Bara ett par veckor efter att den svenska möbeljätten Ikea meddelat att man stänger alla varuhus i Ryssland kom det in en varumärkesansökan för möbelvaruhuset ”Idea” in till det ryska patentverket.
Även McDonald's har drabbats av samma fenomen. När den amerikanska snabbmatskedjan meddelat att man stänger sina ryska restauranger skickades en ansökan in för en kedja med namnet ”Onkel Vanja”.
– Formellt sett kan man inte göra så här. Immaterialrätter bygger på internationella överenskommelser. Det är intressant att den blir en del av slagfältet, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt näringsliv, i SVT:s Morgonstudion.
Svårt att stoppa
Hon beskriver situationen för de drabbade företagen som ”besvärlig på många olika plan”.
– Kortsiktigt påverkar det förstås deras möjligheter att bedriva sin verksamhet på en jättemarknad. Långsiktigt är det riktigt problematiskt hur företagen ska kunna komma tillbaka till den ryska marknaden. Hur ska företagen våga lita på att om de får behålla sina rättigheter om de kommer tillbaka?
För västerländska bolag som vill stoppa utvecklingen kan det bli svårt, enligt Christina Wainikka.
– Immaterialrätter bygger på regler. Det är lagar, paragrafer och internationella överenskommelser. Om Ryssland nu kliver av från de överenskommelserna så är det väldigt svårt för ett enskilt företag att ta det vidare, därför domstolarna där skulle inte respektera lagarna, säger hon.