En gammal, rostig Volkswagen Bubbla står delvis nedsänkt i vatten i en öde och mörk landskap. I bakgrunden syns en fabrik med skorstenar mot en dramatisk, molnig himmel och fjäll. Reflektionerna i vattnet ger en mystisk känsla.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Porschegatan, Dieselvägen och Volkswagen Arena. Följ med till Europas största fabrik och den märkliga bilstaden som lever och dör för Volkswagen. Foto: SVT Grafik

Så gick allt åt helvete för Volkswagen: ”Då blir hela staden sjuk”

Uppdaterad
Publicerad

Tyska biljätten Volkswagen har det tufft.

Att företaget för första gången någonsin kan tvingas att stänga fabriker i Tyskland har skapat chockvågor i landet.

SVT besökte biljättens huvudort Wolfsburg, ”världens största bruksort”, där oron nu växer.

– Jag tror att folk är rädda. Helt enkelt existensrädda, säger småbarnsmamman Nicole till SVT.

Volkswagen, en av världens största biltillverkare, har det svårt och lönsamheten har sjunkit till pandemins bottennivåer.

Mycket talar för att bolaget för första gången kan tvingas lägga ner fabriker och kapa både löner och anställda, något som det tyska facket har reagerat starkt på.

I den tyska staden Wolfsburg ligger biljättens huvudfabrik och här bor cirka 120 000 invånare, i fabriken jobbar hälften av dem.

Här handlar allt om Volkswagen och nu stiger oron.

Både staden och den gigantiska fabriken, en av världens största, grundades av Hitler 1938 och under årtionden har fabriken sprutat ur sig bubblor och golfar. Nu verkar glansdagarna vara över.

Så hamnade Volkswagen på efterkälken

Förklaringen till biljättens ras är flerbottnad.

En anledning är att Volkswagen länge tillverkat bilar i ett högre prissegment, där marginalerna nu krymper allt mer. Lågkonjunkturen i kombination med höga räntor har också fått nybilsförsäljningen att rasa globalt.

I december fick Volkswagen skarp kritik från den federala ekonomiministern Robert Habeck som uppmanat biljätten att producera mer prisvärda elbilar, skriver n-tv.

”Ni heter Folkvagnen, inte lyxbilen. Bygg då en bil som alla har råd med.”

Omkörda av kinesiska elbilar

Utöver det har man haft det svårt att hålla jämna steg med växande rivaler på elbilsmarknaden, framförallt från Kina.

Här har en långsam tillverkningstakt i europeiska fabriker tillsammans med dyr arbetskraft och höga energikostnader gjort det svårt att vara konkurrenskraftiga. Inte minst mot specialiserade elbilstillverkare med toppmoderna fabriker som kan prispressa sina bilmodeller.

– Europas tillverkare har investerat gigantiska belopp i gammal teknik som gör att deras omställning till batterielektrisk drift går trögt. Deras lönsamhet bygger dessutom på eftermarknaden – att det är på byte av tändstift, remmar, filter och olja man ska tjäna pengar. Den affärsmodellen kommer inte fungera i framtiden då elbilar har mycket mindre servicebehov, sa Mikael Wickelgren till SVT tidigare i oktober.

Porchegatan, Dieselvägen och Volkswagen Arena. Följ med till den märkliga bilstaden och Europas största fabrik i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.