Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilket land har haft sloganen ”A greener, more secure and freer EU” ? I videon gissar statsvetaren Niklas Bremberg. Foto: Aida Arslanovic/SVT

Så har EU-slogans låtit genom tiderna: ”Han vet vad han gör”

Uppdaterad
Publicerad

”One Europe”, ” Make Europe Great Again” och ”rEUnite”. Det är några exempel på hur det har låtit när EU-länderna har varit ordförande för ministerrådet.

För bara några dagar sedan tog Ungern över ordförandeskapet för EU:s ministerråd med ”Make Europe great again”.

– Man pratar om ”nation branding”, säger statsvetaren Niklas Bremberg.

Var sjätte månad roterar ordförandeskapet för EU:s ministerråd mellan medlemsländerna.

Under varje period presenterar länderna en slogan som ska sätta tonen för de sex månaderna när de innehar stafettpinnen.

– I politiska sammanhang handlar det om att försöka sticka ut lite grann men även att ge alla som jobbar med ordförandeskapet någonting att hänga upp det på, säger Niklas Bremberg, statsvetare vid Stockholms universitet.

Leda ministerrådet

Ett ordförandeland har två huvudsakliga uppgifter: att leda arbetet i ministerrådet och att företräda rådet i förbindelserna med de övriga EU-institutionerna.

– Det handlar också om ”nation branding”, alltså bilden av ett land. Man försöker koppla ordförandeskapet till en bild man vill förmedla av landet som är större än det politiska ordförandeskapet och går handlar om förställningen om landet

Sedan 2009, då Lissabonföredraget trädde i kraft, har man även en person som är ständig ordförande i Europeiska rådet.

– Det har gjort att ordförandeskapet inte längre har samma tyngd och rollen har minskat. Därmed kan slogans, som ska tala om vad länderna vill med perioden, snarare ses som ett politiskt redskap för att få ut ett budskap, även om det säkert kan vara användbart för länderna får strukturera upp talepunkter.

Ungern: ”Make Europe great again”

1 juli tog Ungern över ordförandeskapet för EU:s ministerråd med ”Make Europe great again”. Mottot, som de har till årsskiftet, med en tydlig anspelning till Trumps ”Make America great again” har genererat stor uppmärksamhet.

– I och med valet kommer det ta ett tag innan kommissionen är på plats och man riktigt kommer igång med arbetet om ny lagstiftning, och därför är det Ungern kommer hinna göra begränsat, säger Niklas Bremberg och fortsätter:

– Orban, sin vana trogen, är duktig på att rucka på status quo genom att använda en slogan som skickar en signal. Sen ser medielogiken ut så att media är intresserade av högernationalistiska partier och går igång. På så sätt vet han vad han gör.

Hör Niklas Bremberg gissa på vilka länder som har haft vilken slogan i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.