Diskussionerna hölls i gränsbyn Panmunjom i den demilitariserade zonen och är de första samtalen om järnvägen på tio år.
Relationen har tinat
Det finns redan en järnvägslinje från Seoul till Pyongyang, och vidare till Sinuiju i norra Nordkorea vid kinesiska gränsen. Att koppla ihop de två järnvägssystemen och modernisera Nordkoreas gamla järnvägsinfrastruktur skulle ge Sydkorea en landväg till handelsmarknader i Kina, Ryssland och vidare till Europa.
Länderna har inte haft någon direktkommunikation sedan ländernas delande beslutades i den vapenvila som avslutade Koreakriget 1953, inte ens postgång.
Kräver att sanktioner lättas
Trots att Nordkoreas relationer med både Sydkorea och USA har tinats upp något kvarstår kraftiga sanktioner mot Nordkorea. Inför mötet på tisdagen sade Sydkoreas utsände Kim Jeong-Ryeol att sanktionerna måste lättas innan det blir aktuellt med konkreta steg.
– Men vi kan ingående studera olika projekt vi kan driva efter det att sanktionerna lyfts, sade han på plats i Panmunjom.
Nordkoreas ledare Kim Jong-Un och Sydkoreas president Moon Jae-In träffades vid ett toppmöte i april och kom då överens om att vidta åtgärder för att koppla ihop järnvägen.