Miljarderna rinner ut ur flygbolaget SAS – och om huvudägarna, svenska och danska staten, inte skjuter till mer pengar riskerar bolaget att gå i konkurs inom några månader.
Men en ekonomisk SAS-krasch skulle kunna innebära att den statliga kinesiska banken CDB indirekt eller direkt blir delägare i SAS.
Orsaken är de så kallade lease-back-avtal SAS, liksom de flesta andra flygbolag, har.
I mars 2021 offentliggjorde den statliga kinesiska utvecklingabanken CDB ett långsiktigt avtal med SAS där flygbolaget säljer fyra Airbusflygplan, bland annat A320neo, till CDB:s irländska dotterbolag CDB Aviation, som i sin tur hyr eller leasar ut planen tillbaka till SAS. Avtalet med SAS var inte det första.
Men om SAS inte längre kan betala hyran skulle avtalen kunna omvandlas till lån eller aktier i SAS.
Kinesiska staten in i Norwegian
Det hände våren 2020 i det norska flygbolaget Norwegian i samband med en rekonstruktion där Norges regering ställde krav på bolagets långivare för att stödja Norwegian. I samband med rekonstruktionen omvandlades obligationslån till ett aktieinnehav på närmare 13 procent i Norwegian. Den gången var banken Bank of China som även den kontrolleras av kinesiska staten.
Sveriges regering bör inte låta kinesiska staten bli delägare i SAS. Det anser säkerhetsexperten och debattören Patrik Oksanen.
– Man får väldigt mycket data på flygresenärer och resemönster. Eftersom SAS är nära svenska staten innebär det att man kan kartlägga nyckelpersoner – hur de reser, var de reser och när de reser, säger Patrik Oksanen.
Bör inte resa med SAS
Enligt Patrik Oksanen skulle ett kinesiskt delägande innebära en stor säkerhetsrisk.
– Sett från svenska statens perspektiv skulle ett kinesiskt ägande av SAS göra att svenska statstjänstemän inte längre kan resa med SAS, säger han.
SAS säger till SVT att de inte har några kommentarer kring leaseavtalen. SVT har sökt näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson utan resultat.