Orsaken till branden har under många år varit oklar. En dansk lastbilschaufför, som själv omkom i branden, har pekats ut som den som tände på fartyget.
Men flera, framför allt anhöriga till offren som omkom, har länge trott att branden var anlagd av besättningen i ett försäkringsbedrägeri. Ett 20-tal försök att starta rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag har gjorts genom åren.
Förutom anhöriga gick den tidigare skeppsinspektören Flemming Thue Jensen, som var en av de första utredarna ombord på fartyget, ut i våras och sa att branden var ett planerat sabotage.
Frikänner besättningen
Nu frikänner polisen anklagelserna mot besättningen, enligt norska VG. Anledningen ska vara att man inte funnit några säkra, nya bevis som kan väcka ytterligare åtal. Polisen kommer att lägga ner ärendet, rapporterar NRK.
Nästan 160 personer omkom
159 personer omkom, de flesta norrmän och tre av dem svenskar, när färjan började brinna på rutten mellan Oslo och Fredrikshamn natten mot den 7 april 1990. Ombord fanns 383 passagerare och 99 besättningsmän.
Branden ska ha startats på en plats, och värmen som spridit sig genom stålet i fartyget antände brandfarligt material och gaser.
Den norske kapteten, den danska skeppsredaren och föredetta VD för rederiet dömdes redan 1993 till sex års fängelse för delaktighet och för att ha åsidosatt säkerheten.