Rapparen Lil Nas X och Satansskon. Foto: MSCHF

Nike stämmer företaget bakom ”satansskon”

Uppdaterad
Publicerad

“Satansskon” får Nike att se rött.  

Förra veckan lanserades en modell med företagets logga innehållandes en droppe människoblod av rapparen Lil Nas X och konstkollektivet MSCHF. Men Nike låg inte bakom den kontroversiella idén, och nu stämmer skojätten New York-företaget. 

Den omtalade skon är en modifierad Nike Air Max 97 innehållandes bland annat ett pentagram, ett upp och nedvänt kors, talet 666, en bibelvers om Satan och mänskligt blod. Sulan är fylld med rött bläck.

Nike har krävt att alla skor förstörs, men frågan är hur det ska gå till. Upplagan med de 666 skorna sålde slut på nolltid för 1018 amerikanska dollar paret, motsvarande runt 8900 kronor. Priset refererar till versen Luke 10:18 i Lukasevangeliet som lyder ”Jag såg Satan falla ned från himmelen såsom en ljungeld”.

”Som ett direkt och proximat resultat av MSCHF:s felaktiga handlingar har Nike lidit, fortsätter att lida och/eller sannolikt kommer att skada sina varumärken, affärsrykte och goodwill som pengar inte kan kompensera”, skriver de i stämningsansökan.

”Vi förväntade oss motreaktionen, och vi uppskattar den”, svarade MSCHF till amerikanska CBS News.

Konservativa i USA rasar över tilltaget

Tilltaget har skapat debatt i USA där många konservativa tagit illa upp.

“Vi kämpar för vår nations själ. Vi måste kämpa hårt. Och vi måste slåss smart. Vi måste vinna.”, twittrade South Dakotas republikanska guvernör Kristi Noem.

Modellen lanserades i samband med att Lil Nas X släppte låten ”Montero (Call Me By Your Name)”. I musikvideon befinner sig rapparen i den bibliska Edens lustgård för att sedan falla ned i helvetet där han förför djävulen innan han sedan dödar honom, tar hans horn och sätter dem på sig själv.

I helgen publicerade Lil Nas X ett videoklipp med rubriken ”Lil Nas X ber om ursäkt för Satansko”. Men i stället för en ursäkt övergår klippet till samma musikvideo.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.