• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Kvinna intill den raserade bron i Baltimore

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör radiotrafiken från olycksnatten när skeppen kraschade in i bron. Foto: Reuters

Smutsigt bränsle pekas ut som möjlig orsak till broolyckan i Baltimore

Publicerad

Minst sex personer befaras ha dött i broolyckan i Baltimore i tisdags och amerikanska myndigheter utreder de bakomliggande orsakerna.

”Smutsigt bränsle” pekas nu ut som möjlig orsak till haveriet, rapporterar Washington Post.

– Det kan definitivt handla om smutsigt bränsle, säger Gerald Scoggins, ingenjör inom olje- och gasindustrin till tidningen.

Fraktfartyget Dalia förlorade all ström och därmed kontroll över styrningen strax innan den kraschade in i bron i den amerikanska hamnstaden Baltimore.

I fyra minuter gled sedan det 300 meter långa skeppet ljudlöst innan det slutligen kraschade rakt in i bron. Minst sex personer tros ha dött i samband med brokollapsen.

Brokollapsen i Baltimore

Flera amerikanska myndigheter utreder nu hur olyckan kunde inträffa – en av anledningarna kan ha med bränslet att göra, enligt Washington Post.

”Häxbrygd”

Gerald Scoggins är ingenjör inom olje- och gasindustrin och har länge drivit bolag som arbetar med sjöfart. Vatten, alger och smuts han ha proppat igen Dalias system och orsakat haveriet, enligt Scoggins.

– Det kan definitivt handlat om smutsigt bränsle, säger han till Washington Post.

En rapport publicerad 2018 av Atlantic Council bekräftar att problemet är vanligt förekommande. Enligt rapporten drabbas hundratals fartyg av haverier årligen då de tankats med vad som beskrivs som en ”häxbrygd”.

Pirater i försörjningskedjan

En av rapportens författare är Ian Ralby, expert inom sjöfart och säkerhet. Han menar att Houtirebellernas attacker mot fartyg i Röda havet och de låga vattenståndet i Panamakanelen kan förvärra problemet med smutsigt bränsle.

– Vi kan vara i en situation där fartyg kommer att tanka på platser där de inte kan garantera kvaliteten eller kalibern på bränslet, säger han till tidningen.

Hör radiotrafiken från olycksnatten i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Brokollapsen i Baltimore

Mer i ämnet