Fraktfartyget Dalia förlorade all ström och därmed kontroll över styrningen strax innan den kraschade in i bron i den amerikanska hamnstaden Baltimore.
I fyra minuter gled sedan det 300 meter långa skeppet ljudlöst innan det slutligen kraschade rakt in i bron. Minst sex personer tros ha dött i samband med brokollapsen.
Flera amerikanska myndigheter utreder nu hur olyckan kunde inträffa – en av anledningarna kan ha med bränslet att göra, enligt Washington Post.
”Häxbrygd”
Gerald Scoggins är ingenjör inom olje- och gasindustrin och har länge drivit bolag som arbetar med sjöfart. Vatten, alger och smuts han ha proppat igen Dalias system och orsakat haveriet, enligt Scoggins.
– Det kan definitivt handlat om smutsigt bränsle, säger han till Washington Post.
En rapport publicerad 2018 av Atlantic Council bekräftar att problemet är vanligt förekommande. Enligt rapporten drabbas hundratals fartyg av haverier årligen då de tankats med vad som beskrivs som en ”häxbrygd”.
Pirater i försörjningskedjan
En av rapportens författare är Ian Ralby, expert inom sjöfart och säkerhet. Han menar att Houtirebellernas attacker mot fartyg i Röda havet och de låga vattenståndet i Panamakanelen kan förvärra problemet med smutsigt bränsle.
– Vi kan vara i en situation där fartyg kommer att tanka på platser där de inte kan garantera kvaliteten eller kalibern på bränslet, säger han till tidningen.
Hör radiotrafiken från olycksnatten i videon ovan.