Tidigare har plattformen haft annonser som det går att bläddra förbi, i ”storys” och i flödet, men de ska nu testa ett nytt tillvägagångssätt.
”Vi testar alltid format som kan ge ett extra värde för annonsörer”, säger Instagrams talesperson till techsajten The Verge.
Så kan de nya annonserna se ut och fungera – hör SVT:s reporter i klippet.
Så jobbar de olika plattformarna med reklam
Snapchat – De flesta annonser i appen går att swajpa förbi. Däremot kan det också dyka upp reklam då du måste se sex sekunder av en video – innan du kan klicka vidare.
Youtube – Introducerade förra året 30 sekunder långa reklamsnuttar som inte går att skrolla förbi. I det kortare formatet, Youtube shorts, förekommer annonser mellan videos som du kan skrolla förbi.
Tiktok – Reklamen fungerar på liknande sätt som i Youtube shorts. Det ligger annonser mellan klippen i flödet som går att skrolla förbi.
Facebook – Annonser finns i flödet och i ”storys”, i form av videos eller bildposter. Reklam som inte tvingar dig att stoppa ditt skrollande.