Fenomenet studyfluencer kommer ursprungligen från Sydkorea. Grundskoleelever och universitetsstudenter gör innehåll av hur de pluggar och hur mycket tid de lägger på studier – tid som inte sällan kan motsvara dygnets alla vakna timmar.
I Storbritannien, där hård konkurrens råder om platser på landets bästa universitet med studenter från hela världen – och där studieplatserna kan komma att minska på grund av universitetens dåliga ekonomi, har genren populariserats ytterligare.
”Stark press”
Enligt Hossein Fateh, tandläkarstudent i Manchester, finns det ett behov, framförallt bland elever som ska söka till universitetet, att få information om hur ansökningsprocessen går till och hur man bäst står ut i konkurrensen.
– Jag kände själv stark press i grundskolan och vore det inte för att min syster redan gick på universitetet, hade jag inte haft en aning, säger han.
Höga krav på ansökningarna
Förberedelserna inför universitetsstudier i Storbritannien ser annorlunda ut än i Sverige. För att komma in på Hossein Fatehs tandläkarprogram, är det till exempel meriterande att ha erfarenhet av yrket redan innan utbildningen börjar, genom praktik.
– Vissa grundskolor hjälper till med sådant, skolan jag gick på hade inte möjlighet att göra det. Resurserna fanns helt enkelt inte. Men jag lyckades komma in ändå och nu berättar jag för andra hur jag klarade av att ta mig hit, säger han.
Davina Nalwadda är juriststudent i Birmingham och gör innehåll på sociala medier om sina studier för en liknande publik.
– Jag får ofta frågor om hur jag har gått till väga för att ta mig hit. Jag erbjuder en plattform för folk som vill veta vilka möjligheter som finns och hur man pressar sig själv för att nå sina mål, säger hon.