Foto: SVT/Faksimil

Därför kör svenska ambassader stenhård ”semmel-diplomati” världen över

Uppdaterad
Publicerad

Under fettisdagen har semlan arbetat hårt uppe i den internationella högpolitikens hetluft. Svenska ambassader från Kongo till Colombia har alla gjort stor sak av semlor i sociala medier. Vad hoppas man uppnå med denna semmel-diplomati? Och, anses omvärlden ha tröttnat på mångåriga trotjänaren ”Swedish meatball”?

Greppet att använda mat är beprövat inom svensk internationell politik.

– Matdiplomati är inte nytt för Sverige, vi har ett varumärke som är känt sedan åtminstone 1930-talet, och det är det svenska smörgåsbordet. Det är ett mycket mycket starkt varumärke för svensk gastronomi, och därmed då också svensk nationell politik, säger Richard Tellström, docent i matkultur.

Enligt Richard Tellström kan de traditionella svenska köttbullarna vara ”lite på dekis”. Vill man nå ut i Förenade Arabemiraterna, Uganda och Pakistan behövs något nytt.

Hör honom berätta om den nya tidens matdiplomati i videon ovan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.