EU-kommissionen anser att kinesiska statssubventioner ”utgör ett hot om ekonomisk skada för europeiska elbilsbatteriproducenter”.
I fjol drog en utredning igång för att granska importen av batteridrivna elbilar. EU vill införa en provisorisk tullavgift upp mot 38 procent – något som beskrivs som EU:s hittills största handelsärende.
Men Sverige avstår nu från att rösta.
”Sverige är en stark förespråkare av den fria handeln och öppna marknaden”, skriver Johan Forssell i en skriftlig kommentar till Reuters på måndagen.
Vidare säger ministern att han haft en dialog med både EU-kommissionen och den svenska bilindustrin för att försöka hitta alternativa lösningar till tullavgiften, och att ”man aktivt kommer att följa den fortsatta och viktiga dialogen mellan kommissionen och Kina”.
Den första omröstningen är inte bindande och den kommer att följas upp med en slutomröstning. Förslaget kommer att antas om det inte finns majoritet emot förslaget.
Så hög kan tullen bli
I juni presenterades hur hög tullen kommer att bli: 17,4 procent för tillverkaren BYD, 20 procent för Volvo-ägaren Geely och 38,1 procent för SAIC.
För andra producenter flaggas för tullar på 21 respektive 38,1 procent, beroende på om de samarbetat med EU:s utredare eller inte.
SVT har varit i kontakt med Johan Forssell som hänvisar till Reuters.
Granskat sedan i höstas
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen varslade redan i sitt årliga tal om läget i unionen i september 2023 om en kommande utredning av kinesiska elbilssubventioner.
En formell utredning drogs igång den 4 oktober i fjol för att granska importen av batteridrivna elbilar.
I rapporten flaggas det om strafftullar på mellan 17 och 38 procent, utöver de nuvarande tullarna på 10 procent.
USA har parallellt nyligen flaggat för egna tullar på kinesiska elbilar på mellan 25 och 100 procent.