Det var vid två konvojer – i maj 2010 och i oktober 2012 – som fartygen bordades. Vid båda tillfällena fanns elva svenskar med på fartygen som ingick i kampanjen Ship to Gaza.
Brottsmisstankarna som ska utredas gäller grov misshandel, grovt hot, grov stöld samt folkrättsbrott. Det senare handlar främst om brott mot fjärde Genèvekonventionen om att civila ska skyddas vid väpnade konflikter kan ha begåtts.
Svenskar polisanmälde
Däremot omfattar utredningen inte brotten kapning och olaga frihetsberövande. I den polisanmälan som Ship to Gaza och 22 svenska medborgare gjorde i slutet av 2013 ingick även dessa misstänkta brott. Skälet är att det inte finns anledning att anta att sådana brott har begåtts, skriver Åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.
Ingen enskild person kan än så länge identifieras som misstänkt för brotten, enligt Åklagarmyndigheten.
Överbefälhavare pekas ut
Polisanmälan är gjord av den svenska föreningen Ship to Gaza och de svenskar som var med ombord på fartygen. Där pekas bland annat Israels överbefälhavare samt chefen för den israeliska flottan ut som misstänkta. Vid de dödliga attacken 2010 då nio turkiska aktivister dödades var Gabi Ashkenazi ÖB och Eliezer Marom flottchef. 2012 innehade Benny Gantz respektive Ram Rothberg posterna, enligt åtalet som kom på torsdagen.
I polisanmälan poängteras att utöver de fyra fanns ett stort antal personer som ännu inte kunnat identifieras.
Juridiskt stöd
Åklagaren Henrik Attorps hävdar att det finns juridiskt stöd till en svensk brottsutredning i brottsbalken eftersom de anmälda brotten begåtts på internationellt vatten och drabbat svenska medborgare.
Men eftersom brotten har begåtts utanför Sverige kan åtal endast väckas efter ett förordande av regeringen. Något åtalstillstånd har inte begärts, men det hindrar inte att en förundersökning drar i gång eftersom de misstänkta brotten hör under allmänt åtal.
Ville bryta blockad
Ombord på Ship to Gazas internationella fartygskonvoj fanns aktivister som ville bryta Israels marinblockad och nå Gazaremsan med förnödenheter. Bland de elva svenska passagerarna som var med vid det senaste försöket att nå Gaza 2012 fanns riksdagsledamoten Sven Britton, religionsvetaren Mattias Gardell och författaren Maria-Pia Boëthius. Den israeliska bordningen av de svenska fartyget Estelle, som ägde rum på internationellt vatten, fördömdes på flera håll.
Vid det första av Ship to Gazas försök att bryta blockaden 2010 dödades nio aktivister när Israel bordade det turkiska fartyget Mavi Marmara. Händelsen utlöste en diplomatisk kris mellan Israel och Turkiet. Året därpå slog en FN-rapport fast att överdrivet mycket våld användes vid bordningen, men att marinblockaden var laglig. Israel har hävdat att blockaden är nödvändig för att förhindra att vapen når Gazaremsan.