Exakt vad som orsakade den katastrofala tågurspårningen i delstaten Odisha söder om Kolkata är ännu okänt. Men en preliminär rapport gör gällande att det kan vara följden av ett signalfel. En kommission som ska utreda händelsen har redan tillsatts, enligt myndigheterna.
– Myndigheten för järnvägssäkerhet ska också göra en utredning för att hitta orsaken till olyckan, säger järnvägsminister Ashwini Vaishanaw.
Scenerna och vittnesmålen från olycksplatsen i staden Baleshwar ger en fruktansvärd bild av en av de dödligaste tågolyckorna i Indien på nästan två decennier. Närmare 300 har bekräftats döda och omkring 900 skadats. Och dödssiffran befaras stiga då människor fortfarande sitter fastklämda i vagnarna.
– Det är ett otroligt omfattande räddningsarbete som pågår, säger Indienkorrespondent Malin Mendel i SVT:s direktsändning.
”Olyckorna kommer bli färre”
Trots satsningar på infrastruktur och teknik sker årligen flera hundra händelser på järnvägarna i landet.
– Indien har ett av världens mest omfattande järnvägsnät, så det finns många ställen där det kan ske stora och små olyckor, säger Mendel.
Järnvägsnätet byggdes under kolonialtiden, när britterna styrde Indien, och enligt Malin Medel är vissa delar i dag väldigt gamla och i behov av modernisering.
– De vanligaste olyckorna sker på grund av enkla saker som signalfel och mänskliga faktorn, någon fattar fel beslut. Jag ser en utveckling där olyckorna kommer att bli färre och mindre allvarliga, absolut, men samtidigt är det ett sånt enormt tågnät och mycket tåg, så det är klart att det ta tid.
Inledningsvis rapporterades att över 300 personer omkommit. Den siffran reviderades senare ned av indiska myndigheter till totalt 275 omkomna.