Flygolyckan i Sydkorea där endast två personer överlevde är den mest omfattande i landets historia. Den inträffade 48 timmar efter att landets tillförordnade president tillträtt efter en turbulent period av politiskt kaos.
Ett videoklipp som SVT gått igenom visar händelseförloppet, och man ser på bilderna att planet inte kunnat fälla ut landningsstället och flapsen på vingarna inte är nedfällda. Men exakt vad som hände är inte klarlagt.
Kritisk information har man hoppats ska finnas i planets svarta lådor, som bland annat spelar in ljud från cockpiten och färdregistratorn .
Färdregistratorn saknar kritisk kontakt
Utredare har nu börjat inspektera lådorna, men upptäckt att färdregistratorn saknar en kritisk kontakt som kan göra det svårare att extrahera data från lådorna, enligt BBC. Det skulle kunna medföra att utredningen i sin helhet tar längre tid.
Enligt Sydkoreas polismyndighet gör man allt man kan för att påskynda utredningen för att anhöriga till offren ska få svar på vad som egentligen hände.
Under tisdagen började myndigheterna släppa de första kropparna till anhöriga, efter ett svårt arbete med att identifiera många av dem. Onsdag den 1 januari meddelade landets regering att samtliga offer har identifierats.
– Av de 179 offren har fyra överlämnats till sörjande anhöriga, meddelade landets transportminister Park Sang-Woo på plats på flygplatsen i Muan, enligt AFP.
Minister försvarar kritiserad betongmur
På tisdag förmiddag kallade Sykoreanska myndigheter till en pressträff om olyckan. Under pressträffen lades särskilt fokus på en betongmur som legat i anslutning till landningsbanan.
På bilder som tagits i anslutning i olyckan kan man se att det slagits hål i muren efter kollisionen med planet. Flera internationella experter har kritiserat placeringen av barriären och menat att den förvärrat utgången av olyckan.
Under presskonferensen försvarar nu myndigheterna muren och landets infrastrukturminister säger att den är placerad i enlighet med internationella regler utanför säkerhetszonen på 199 meter.
Dess betydelse för kraschen ska dock utredas.
Hur fungerar svarta lådan?
Svarta lådan är i dag, missvisande nog, ofta orangea, röda eller gula. I själva verket är det uttryckligen förbjudet för lådorna att ha svart färg.
Uttrycket tros komma från en tidig version av apparaten som var filmbaserad och därför tvungen att vara beckmörk inuti som en fotografs mörkrum.
Svarta lådan finns till för att underlätta vid en haveriutredning och består av två typer av färdskrivare.
- En färdregistrator där runt ett 90-tal olika värden och uppgifter från den senaste halvtimmen sparas om flygplanets position, färdriktning, höjd, hastighet, roderutslag med mera.
- En ljudregistrator med piloternas samtal med varandra och med flygledningen samt bakgrundsljud under minst de två senaste timmarna. Allt som sägs i piloternas mikrofoner och hörlurar spelas in och en mikrofon i taket på cockpiten som registrerar omgivande ljud.
Källa: UR/Techlaw