SVT Nyheter har varit i kontakt med första ubåtsflottiljen i Karlskrona. Den ubåtsräddningsofficer som blir utsedd att uttala sig säger att ubåten med 44 personer ombord kan räddas, om ubåten inte ligger för djupt.
– Upp till 600 meter är möjligt att rädda, säger Joakim som är ubåtsräddningsofficer vid första ubåtsflottiljen i Karlskrona. Flottiljen har som policy att deras officerare uttalar sig endast med förnamn.
Frisk luft riskerar ta slut
Argentinas marin har uppgett att den friska luften för besättningen riskerar att ta slut inom ett par dygn, enligt CNN.
Ubåten drivs av diesel-elektrisk motor och måste vara nära ytan för att kunna ladda sina batterier och vädra luften ombord genom ubåtens snorkel. Det är nödvändigt för att besättningen ska få frisk luft för överlevnaden.
Inte lokaliserad och kommunikationssvårigheter
Det finns inga offentliga rapporter om säker position för den saknade ubåten, och det är komplicerat att ha en tvåvägskommunikation med ubåtar i undervattensläge.
Ubåten måste vara nära ytan och sticka upp en antenn för att ha kontakt med omvärlden via kortvåg eller satellit. Det går också att ha kontakt med andra ubåtar och ytfartyg via undervattenstelefon. Men räckvidden med undervattenstelefon är begränsad.
– Man kan ha max någon, eller några kilometers räckvidd om man vill ha en dubbelriktad kommunikation under gynnsamma förhållanden. Det kan vara så att man har bara några hundra meters räckvidd under dåliga förhållanden, säger ubåtsräddningsofficer Joakim till SVT Nyheter.
Byggd under kalla kriget
Den argentinska ubåten ARA San Juan, som är av modellen TR-1700 , byggdes i Tyskland på 1980-talet. Den är mer än 30 år gammal och har uppdateras sedan dess. Den argentinska marinen uppger enligt CNN att ubåten rapporterat ett fel på elsystemet strax innan ubåten försvann. Argentinas marin uppger att elfel är rutinsaker och att besättningen då var i säkerhet.
Enligt första ubåtsflottiljen i Karlskrona kan ett fel på elsystemet vara en enkel sak, men det kan också vara komplicerat. Den ubåtsräddningsofficer som SVT Nyheter talar med kan inte uttala sig om orsaken till att ubåten saknas, men ett elfel kan ha många förklaringar, säger han.
– Det är svårt att uttala sig vad det rör sig om. Elfel kan vara i hela spannet från att man har en ”mörk ubåt” – man har varken ljus eller framdrift, till att det är en säkring som gått som man bara byter ut, säger ubåtsräddningsofficer Joakim.
Ubåtsräddning
Flera länder har skickat spaningsflyg och ubåtsräddning. Men det är ingen enkel operation att skicka ubåtsräddningsutrustning. Den flygs iväg och lastas sedan om till fartyg. Tidsfaktorn är viktig för att operationen ska lyckas.
– Det är en gigantisk operation att flytta ett ubåtsräddningssystem av amerikanarnas storlek, säger ubåtsräddningsofficer Joakim.