Vid Kaub på Rhen är medeldjupet normalt sett strax över två meter, runt 20 juli låg djupet närmare 70 centimeter. Vattennivåerna är också ovanligt låga på många andra platser.
Det gör i sin tur att pråmarna på Rhen måste gå med mindre last, vid Kaub kunde man använda runt hälften av sin lastkapacitet. Situationen är liknande på Donau och andra floder, och det finns en oro för hur situationen ska påverka den för Tyskland så viktiga industrin. Runt 195 miljoner ton fraktas årligen på vattenvägar i Tyskland, det mesta på Rhen.
Närmar sig tidigare rekordlåga nivåer
Det kommer nu varningar om att situationen närmar sig den som var 2018. Då var vattenståndet rekordlågt och trafiken stördes i 132 dagar. Industrijätten Basf fick dra ner på delar av produktionen på grund av uteblivna transporter. Det ledde i sin tur till effekter på andra industrier och i förlängningen på den tyska ekonomin.
– Den andra halvan 2018 varade lågvattnet så länge att det faktiskt fick makroekonomiska konsekvenser. Tillverkningsindustrin gjorde vid den tiden en förlust på cirka 1-7 till 1,5 procent av produktionen, säger Volker Wieland, professor i ekonomi vid Goethe-universitetet i Frankfurt.
Då fick en rad företag minska produktionen, ungefär vart tredje företag som drabbades fick 50 procent högre transportkostnader.
Se hur det ser ut i dag i klippet ovan.