Sedan kriget mellan Israel och Hamas bröt ut har de Iranstödda shiamilisen huthirebellerna i Jemen regelbundet attackerat handelsfartyg i Röda havet.
Det har fått flera rederier att undvika Suezkanalen. I Göteborgs hamn ser man redan att många fartyg på väg dit nu väljer att styra om kursen och i stället kör den betydligt längre vägen runt Afrika.
Det innebär förseningar, ökade kostnader och störningar i logistikensystemet, enligt Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn.
– Det är en osäker situation som har eskalerat snabbt. Just nu jobbar alla febrilt för att försöka anpassa sig.
”Worst-case-scenario”
Det uppskattas att minst tio procent av den globala handeln går genom Suezkanalen och röster har höjts från både nationer och näringslivet om att det internationella samfundet måste agera med någon typ av styrkedemonstration.
Förslag har lyfts om att både stärka den militära närvaron i området och att slå direkt mot huthirebellernas fästen i Jemen.
– Worst case är att man inte hittar en tillräckligt trygg lösning och att sjöfarten då inte återfår förtroendet för att gå igenom Röda havet. Då kan man behöva fortsätta detta under en ganska lång tid, säger Minnhagen.
Kan påverka inflationen
Under tisdagen meddelade transportföretaget Maersk att de omdirigerar all trafik runt Afrika på grund av attackerna. Och oljejätten BP meddelade under måndagen att de pausar sina transporter genom Röda havet, vilket direkt ledde till höjda priser på oljemarknaden.
Samtidigt menar Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, att den här typen av störningar på transporter oftast bara får kortsiktiga effekter på oljepriserna.
Skulle situationen däremot förvärras kan de ekonomiska konsekvenserna bli allvarligare och påverka drivmedelspriser, inflation och matleveranser, menar han.
– Ekonomiskt vore det värsta tänkbara att länder som har en betydande oljeproduktion, som Saudiarabien, Iran eller Irak, skulle bli involverade i konflikten.