”Talibanerna finns på Twitter, men er favoritpresident har blivit tystad”, hälsade Donald Trump, och under torsdagsmorgonen meddelade expresidenten att han kommer lansera en ny sociala medier-plattform, kallad TRUTH Social.
Vid det här laget har Trump varit bannlyst från Twitter, Instagram och Facebook ganska länge, och rykten om hans framtid på sociala medier har cirkulerat minst lika länge.
”Icke woke” underhållning
Ambitionen bakom TRUTH Social-satsningen är att stångas med tech-jättarna och bli en stor sociala medier-aktör, skriver Trump Media & Technology Group (TMTG) i en pressrelease. Plattformen ska lanseras under början av 2022, och TMTG har också planer på någon typ av strömningstjänst, med podcasts och underhållning som är ”icke-woke”.
Trumps starka namn är dragplåstret, och det är ett i många grupper starkt varumärke. Men hur långt räcker det?
Kommer Trumps satsning följa i Jay-Z:s hypade men slutgiltigt slaka spår?
I videon ovan besvarar varumärkesforskaren Eva Ossiansson frågan om hur värdefullt – eller värdelöst – ett känt namn egentligen är i dessa fall.