Det råder en upptrissad stämning inför det tyska valet som hålls under söndagen. Flera kända företag, som Siemens, Mercedes-Benz och Deutsche Bank, har nu gett sig in i den politiska debatten, rapporterar Deutsche Welle.
Roland Busch, vd för Siemens, varnar för en ”massiv ökning av främlingsfientliga ståndpunkter” efter söndagens val, rapporterar Business Insider.
Mercedes-Benz svenska vd, Ola Källenius, säger till Deutsche Welle att ökad ekonomiskt tillväxt inte betyder att man behöver ”går bakåt när det gäller värderingar”.
AfD nämns sällan specifikt, men i Tyskland tolkas flera företagsledares uttalanden som ett ställningstagande mot partiet – något som tidigare varit väldigt ovanligt.
– Företag har traditionellt hållit sig borta från partipolitiken i Tyskland, säger statsvetaren vid det ekonomiska forskningsinstitutet IW, Knut Bergmann till Deutsche Welle.
Edeka: Blått inte ett alternativ
Den tyska livsmedelskedjan Edeka tog ställning redan inför delstatsvalen i Thüringen och Sachsen i somras, där AfD blev största och näst största parti.
Butikskedjan hade annonserat i tidningar om ”varför blått inte är ett alternativ” för dem, med liknelser till fruktdisken och blå färg som ett tecken på dåliga livsmedel.
Blått är just högernationalistiska Alternativ för Tysklands partifärg. AfD-politikern Torben Braga i Thüringen gick ut och tackade Edeka för stödet och skrev på X att deras anställda och kunder röstar på dem.
”Kan stöta ifrån dig andra”
Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan, menar att företag kan vara mer angelägna att ta ställning på grund av en osäker omvärld.
– I det sammanhanget vill då troligtvis de här varumärkena göra ett ”statement” i relation till det och för vad de står för.
– Det som lockar vissa kan ju samtidigt innebära att du stöter ifrån dig andra som kanske vill ta ställning i andra frågor eller som tycker annorlunda.
Flera kända tyska företag, bland annat biltillverkare, ingår i sammanslutningen som inför valet uttalar sig mot extremism och hat, och förespråkar ett öppet Europa. Eva Ossiansson tror inte att uttalandena kommer påverka valresultatet, men kanske hur man ser på företagen.
– Tar de ställning åt ett eller annat håll så har det naturligtvis ett symbolvärde.