Den tyska livsmedelskedjan Edeka har tagit ställning mot AfD. Foto: Wikimedia Commons

Tyska företag tar politisk ställning inför valet

Uppdaterad
Publicerad

Inför söndagens laddade val väljer nu flera tyska storföretag att ta politisk ställning – något som tidigare varit väldigt ovanligt.

– Företag har traditionellt hållit sig borta från partipolitiken i Tyskland, säger statsvetaren Knut Bergmann till Deutsche Welle.

Det råder en upptrissad stämning inför det tyska valet som hålls under söndagen. Flera kända företag, som Siemens, Mercedes-Benz och Deutsche Bank, har nu gett sig in i den politiska debatten, rapporterar Deutsche Welle.

Roland Busch, vd för Siemens, varnar för en ”massiv ökning av främlingsfientliga ståndpunkter” efter söndagens val, rapporterar Business Insider.

Val i Tyskland 2025

Mercedes-Benz svenska vd, Ola Källenius, säger till Deutsche Welle att ökad ekonomiskt tillväxt inte betyder att man behöver ”går bakåt när det gäller värderingar”.

AfD nämns sällan specifikt, men i Tyskland tolkas flera företagsledares uttalanden som ett ställningstagande mot partiet – något som tidigare varit väldigt ovanligt.

– Företag har traditionellt hållit sig borta från partipolitiken i Tyskland, säger statsvetaren vid det ekonomiska forskningsinstitutet IW, Knut Bergmann till Deutsche Welle.

Edeka: Blått inte ett alternativ

Den tyska livsmedelskedjan Edeka tog ställning redan inför delstatsvalen i Thüringen och Sachsen i somras, där AfD blev största och näst största parti.

Butikskedjan hade annonserat i tidningar om ”varför blått inte är ett alternativ” för dem, med liknelser till fruktdisken och blå färg som ett tecken på dåliga livsmedel.

Blått är just högernationalistiska Alternativ för Tysklands partifärg. AfD-politikern Torben Braga i Thüringen gick ut och tackade Edeka för stödet och skrev på X att deras anställda och kunder röstar på dem.

”Kan stöta ifrån dig andra”

Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Handelshögskolan, menar att företag kan vara mer angelägna att ta ställning på grund av en osäker omvärld.

– I det sammanhanget vill då troligtvis de här varumärkena göra ett ”statement” i relation till det och för vad de står för.

– Det som lockar vissa kan ju samtidigt innebära att du stöter ifrån dig andra som kanske vill ta ställning i andra frågor eller som tycker annorlunda.

Flera kända tyska företag, bland annat biltillverkare, ingår i sammanslutningen som inför valet uttalar sig mot extremism och hat, och förespråkar ett öppet Europa. Eva Ossiansson tror inte att uttalandena kommer påverka valresultatet, men kanske hur man ser på företagen.

– Tar de ställning åt ett eller annat håll så har det naturligtvis ett symbolvärde.

Två personer framför en stor staty av Karl Marx och ett mixerbord

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med till staden Chemniz i östra Tyskland, där skillnaderna mot västra Tyskland fortfarande är stora. Foto: Sara Cosar

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val i Tyskland 2025

Mer i ämnet