Ingen ska ha skadats och ubåten ska under reparationerna på varvet ha varit obestyckad. Ubåten ska även ha tömts på kärnbränsle till reaktorn ombord, enligt Jevenij Gladisjev, talesperson för varvet.
– Det finns inga vapen, kemiskt aktiva farliga substanser eller explosiva material ombord. Varvets personal lämnade området när ubåten fattade eld, ingen har skadats. Branden utgör inget hot mot vare sig människor eller varvet, säger Gladisjev till den ryska nyhetsbyrån Tass.
En talesperson för varvet säger till den ryska nyhetsbyrån Interfax att torrdockan där ubåten ligger ska fyllas med vatten.
– För närvarande har vi öppnat dammluckorna något... båten kommer att delvis sänkas under vatten, säger en representant.
Enligt anonyma källor ska det ha varit isolering och gummi mellan de dubbla skroven som hade fattat eld, troligen i samband med svetsarbeten, rapporterar ryska medier.
Samma ubåtstyp som Kursk
Ubåten Oriol, cirka 154 meter lång, ingår i den ryska så kallade 949 Antei-serien, som producerades under åren 1982-1996. Den ska enligt ryska medier ha tagits in på varvet redan för två år sedan.
Ubåten uppges ha tagits i drift i december 1992, skriver Russia Today. Den ryska ubåten K-141 Kursk, som förliste med 118 besättningsmän ombord i Barents hav 2000, var av samma typ.