• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: TT arkiv

Usel luft i tyska städer – nu kan dieselbilarna förbjudas

Uppdaterad
Publicerad

Tyska miljörörelsen vädrar morgonluft efter en dom som kan tvinga Düsseldorf att som första stad införa infartsförbud för dieselbilar. Sammanlagt har man stämt 18 tyska städer för deras farliga luft.

- Düsseldorf har inga andra alternativ än att förbjuda den nersmutsande dieseln, säger Axel Friedrich som tillsammans med miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe ligger bakom stämningarna.

Den hårt trafikerade Corneliusstraβe i centrala Düsseldorf är en av de värsta platserna i Tyskland där luften ständigt mäts. Årsmedelvärdet för mätstationen där är runt 60 mikrogram kvävedioxid per kubikmeter luft. Gränsvärdet i EU ligger på 40.

Fönster mot gatan

Precis ovanför mätstationen bor Sehnaz Erdogan och hennes familj, som fått nog efter arton år.

- Mina två söner har sitt sovrumsfönster ut mot gatan och jag kan inte ha deras fönster öppet, det blir alldeles svart av sot och damm, säger hon. 

Hon är på väg att lämna sin dotter på förskolan när vi träffar henne ute på den bullriga stadsgatan. Hennes lägenhet har visat sig svår att byta bort, för vem vill bo här? 

- Jag är rädd, jag har ju en liten dotter. Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort allt det smutsiga från gatan här?

LÄS MER: Så skadar dieselavgaserna vår hälsa

Förvaltningsdomstolen har föreslagit ett infartsförbud för dieselbilar i innerstan, men men man har gett Düsseldorf till oktober på sig att presentera alternativa åtgärder. Tar staden inte itu med den dåliga luften hotar domstolen med vite.

Dödligt bränsleberoende

Men politikerna tvekar inför ett förbud. Å ena sidan dör årligen 70.000 EU-medborgare i förtid av kvävedioxidavgaserna. Men å andra sidan slår ett förbud hårt mot rörligheten. Få länder är lika dieselberoende som Tyskland.

- Ett dieselkörförbud skulle ge den största minskningen. Men jag skulle vilja undvika ett förbud, säger delstatens miljöminister Johannes Remmel till SVT Korrespondenterna.

Letar alternativ

- Jag vill inte att de som köpt en dieselbil i god tro, som svikits av tillverkarna och regeringen, ska drabbas och få sin rörlighet begränsad.

Remmel är miljöpartist och nämner andra åtgärder som de tittar på först och främst, som att öka cyklandet och införa elbussar.

- Jag skulle först vilja försöka rena allt annat. Men om inget annat funkar så kan vi ta till ett förbud, säger Remmel.

Tappar försäljning

På en gata knappt tio minuters bilfärd från Corneliusstraβe ligger bilförsäljarna och bilverkstäderna vägg i vägg. Även om varken världens största avgasskandal eller det överhängande hotet om dieselförbud hittills haft någon större effekt på försäljningen, så märks diskussionen i bilhallen.

- Vi hade bestämt oss för en dieselbil i oktober, men när detta med dieselförbud sen dök upp blev man ju lite orolig. Jag frågade försäljaren om bilen överhuvudtaget skulle vara körbar, eller om vi skulle tvingas ställa den hemma i garaget för gott, berättar Titus Jacobs som är i bilhallen för att hämta ut sin nya bil.

- Det värsta är att kunderna svävar i ovisshet, menar han.

Bensinmotorns återkomst?

Han får medhåll av försäljaren Micha Beckers som berättar att betydligt fler kunder nu frågar efter bensin- eller hybridbilar. Att äldre dieselbilar plötsligt blivit mer svårsålda.

- Vi trodde inte omställningen i huvudet på kunderna skulle gå så snabbt. Om fem, tio år kanske inte Tyskland längre är ett dieselland, men kanske ett hybridland, säger han.

Korrespondenternas program ”Till sista andetaget” finns att se på SVTPLAY

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.