Ett stort fraktfartyg i öppet vatten med flera lastutrymmen synliga på däck. I närheten finns en mindre båt som åker förbi. Vattnet är lugnt och reflekterar omgivningen, vilket ger en klar bild av fartygen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se bilderna från när Polisen och Statens haverikommission stiger ombord på det kinesiska fartyget Yi Peng 3 för inspektion. Foto: DR

Var ombord på kinesiska fartyget: ”Betydelsefulla iakttagelser”

Uppdaterad
Publicerad

Under torsdagen steg flera länders myndigheter ombord på det kinesiska fartyget som utreds för misstänkt sabotage av två undervattenskablar i Östersjön – från svensk sida deltog Polisen och Statens haverikommission.

– Jag tror att vi kommer få en tydligare uppfattning om vad det är som har inträffat, säger Jonas Bäckstrand, ställföreträdande generaldirektör på Haverikommissionen.

Det var en stor delegation av myndighetspersoner från Kina, Sverige, Tyskland, Finland och Danmark som i torsdags gick ombord på fartyget Yi Peng 3 i Kattegatt.

Eftersom fartyget ligger på internationellt vatten mellan Sverige och Danmark var undersökningen ledd av Kina som bjudit in de andra länderna att närvara. Statens Haverikommission är ändå nöjda över vad de fick göra.

Kabelbrott i Östersjön

– Vi har fått prata med besättningsmän och göra de tekniska undersökningar vi önskat. Så det har varit ett relativt öppet arbetsklimat på det sättet att vi har fått tillgång till den information som vi har bett att få tillgång till, säger Jonas Bäckstrand.

Spred ut sig på fartyget

Han var en av dem som deltog i besöket från svensk sida. Han beskriver hur de delade upp sig för att hinna undersöka så mycket som möjligt under den tid de hade ombord.

Själva ankaret kunde de dock inte undersöka närmare eftersom det hänger på utsidan av fartyget. Men övrig ankringsutrustning, som exempelvis kättingen har undersökts.

– Självklart är det så att vi har iakttagelser från det som kommer att ha betydelse, men jag kan tyvärr inte gå in på detaljerna, säger Jonas Bäckstrand.

Mycket material insamlat

Eftersom en av de skadade kablarna går mellan Sverige och Litauen, samt att kabelbrotten inträffat i det som kallas svensk ekonomisk zon bedriver den svenska polisen en förundersökning om misstänkt sabotage.

Haverikommissionen bedriver ingen egen utredning men bistod med sin expertis på sjöfartsområdet.

– Jag tycker att vi har fått in betydligt mer fakta än vad som fanns tidigare, säger Jonas Bäckstrand.

Fartyget låg vid lunchtid på fredagen kvar i Kattegatt, vilket det nu gjort i över en månad.

– För besättningen är det naturligtvis stressande att de har legat stilla i en månads tid. Det märker man ju naturligtvis, säger Bäckstrand.

Samtidigt pekar mycket på att de snart kan komma att bege sig därifrån.

– Så vitt jag förstår finns det inte några hinder för fartyget att lämna när de så önskar och jag antar att de kommer att fortsätta mot sin destination relativt snart.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kabelbrott i Östersjön

Mer i ämnet