Foto: SHRIC

Volvos Zlatanfilm i regimkritisk Kinaversion

Uppdaterad
Publicerad

Ett fenomen som blir allt vanligare är att påkostade populära reklamfilmer används och görs om av privatpersoner eller någon organisation. Ofta handlar det om rena parodier men ibland innehåller reklampastischerna ett allvarligare budskap.

Människorättsorganisationen Supporting human rights in China (SHRIC) har lanserat en egen version av den hyllade Volvoreklamen ”Made by Sweden” med namnet ”Made by China”

I Volvos version är Zlatan på jakt i den svenska vildmarken och får plötsligt syn på en kronhjort. Han bestämmer sig för att inte skjuta. Men i versionen från SHRIC är kronhjorten en tibetansk munk och skytten avfyrar ett skott. I den svenska versionen hör vi Sveriges nationalsång men i versionen från SHRIC är det samma melodi men med en text med ett tydligt regimkritiskt budskap.

Det finns en uppsjö av exempel på både privatpersoners och kända komikers egna versioner av stora reklamsuccéer på nätet. Markoolio lanserade sin version tätt efter att Volvos reklam blev uppmärksammad och ståuppkomikern Martin Lagos har också hakat på sig ett gevär, klätt sig i vitt och vandrat runt i snö.

Fler spoof ads

Övriga reklampastischer som visas i reportaget är:

Van Damme, med ”The epic split”

Höganäs kommuns version av The epic split

Komikergruppen Tashwesh productions från Palestina: Gaza Cars – The Epic Split feat. Bsyazlma Mahmoud Zuiter

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.