Facebook började som en exklusivare tjänst, bara tillgänglig för studenter på ett antal universitet i USA. Även efter att Facebook sedermera gjorts tillgänglig för alla globalt bestod användarna inledningsvis primärt av en mindre, mer homogen grupp av unga människor.
Tillströmingen till Facebook tilltog snabbt, och sajten hade vid årsskiftet 2018/2019 2.32 miljarder användare. Men efter en lång rad skandaler där företaget visat sig sälja privat användardata, så ser sig nu Mark Zuckerberg tvingad att byta spår.
I ett blogginlägg skriver Mark Zuckerberg att han ser ett skifte framför sig, bort från det storskaliga och öppna, till ett mindre, småskaligare, intimare Facebook.
– Redan idag ser vi att privata meddelanden och små grupper är den snabbast växande delen av onlinekommunikation. Historiskt sett har Facebook fokuserat på verktyg för att dela allting helt öppet. Jag tror nu att framtiden av kommunikation kommer att handla mycket mer om privata, krypterade tjänster, skriver Zuckerberg.
”Människor måste kunna våga vara sig själva”
I blogginlägget lyfter också Zuckerberg människors rädsla för att vad de gör på sociala medier riskerar att bli permanenta.
– Människor ska kunna våga vara sig själva, de ska inte behöva oroa sig för att vad de delat ska kunna komma tillbaka och skada dem långt senare, skriver han.
Zuckerberg radar också upp ett antal principer runt säkerhet, kryptering och fokus på privata interaktioner, och meddelar att hans vision för Facebook kommer att implementeras på ett ”öppet och transparent” vis under de kommande åren.