Universitetslektor Petra Petersen, som utbildar blivande förskollärare på Stockholms Universitet, var med i projektet som expert. Hon har forskat på hur man kan inkludera finska i förskolans verksamhet med hjälp av digitala resurser och genom filmskapande.
– Det har visat sig i mina studier att när barnen får skapa själva och använda sina kreativa förmågor och sina egna språk, så händer det något, berättar hon.
Hög status
– Digitala resurser har ofta hög status bland barn, och barn är intresserade av dem. Man kan åka snålskjuts på det intresset, tipsar Petersen och fortsätter:
– Om man tänker på minoritetsspråkens överlevnad, så måste de användas av barn och ungdomar, i ett för dem användbart och nutida sammanhang.
Praktiska tips
I materialpaketet språklek med film ingår det handfasta instruktioner till pedagoger.
– Det är viktigt att det är praktiskt. Att man inte bara pratar om att det är viktigt, utan faktiskt visar hur man kan göra. Det är efterfrågat ute på förskolorna, konstaterar Petersen.