Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar sverigefinska friskolornas tidigare elever hur skolförordningen borde förändras och hur goda språkkunskaper de hade efter grundskolan. Foto: SVT

Tidigare elever i sverigefinska skolor kritiserar skolförordningen: ”För mycket svenska”

Uppdaterad
Publicerad

I skolförordningens formulering om tvåspråkig undervisning får upp till 50 procent av undervisningen ske på annat språk än svenska. Nu kritiseras formuleringen av sverigefinska friskolornas tidigare elever, som menar att den inte tar hänsyn till elevernas olika språkliga behov. 

I dag går cirka 800 barn i sverigefinska friskolor där de undervisas på såväl finska som svenska. Tanken är att eleverna lär sig båda språken flytande.

– För mig blev svenskan starkare och finskan började försvinna efter skolan, säger Safin Alipour som tidigare gått i Sverigefinska skolan i Upplands Väsby.

”Hälften är för lite”

Vid tvåspråkig undervisning ska den svenskspråkiga delen, enligt skolförordningen (kapitel 9 om grundskolan, 13 §), vara minst 50 procent och undervisningen ska planeras så att svenska successivt ökar.

– Hälften är för lite. När man blir äldre börjar man ändå prata mer svenska. Jag tycker att det borde vara 30 procent svenska och 70 procent finska i undervisningen, säger Safin Alipour.

Mer individuellt anpassad undervisning

Formuleringen om tvåspråkig undervisning i skolförordningen har varit i princip oförändrad under 30 års tid. Enligt Nina Remesaho Willner, som tidigare gått på Botkyrkans sverigefinska skola borde undervisningen anpassas bättre efter elevernas behov.

– Jag tycker undervisningen borde vara mer individuellt. Att man skulle få stöd med det man behöver mest, finska eller svenska.

Mer om ämnet i  senaste avsnittet av 15 minuter från Uutiset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.