I dag går cirka 800 barn i sverigefinska friskolor där de undervisas på såväl finska som svenska. Tanken är att eleverna lär sig båda språken flytande.
– För mig blev svenskan starkare och finskan började försvinna efter skolan, säger Safin Alipour som tidigare gått i Sverigefinska skolan i Upplands Väsby.
”Hälften är för lite”
Vid tvåspråkig undervisning ska den svenskspråkiga delen, enligt skolförordningen (kapitel 9 om grundskolan, 13 §), vara minst 50 procent och undervisningen ska planeras så att svenska successivt ökar.
– Hälften är för lite. När man blir äldre börjar man ändå prata mer svenska. Jag tycker att det borde vara 30 procent svenska och 70 procent finska i undervisningen, säger Safin Alipour.
Mer individuellt anpassad undervisning
Formuleringen om tvåspråkig undervisning i skolförordningen har varit i princip oförändrad under 30 års tid. Enligt Nina Remesaho Willner, som tidigare gått på Botkyrkans sverigefinska skola borde undervisningen anpassas bättre efter elevernas behov.
– Jag tycker undervisningen borde vara mer individuellt. Att man skulle få stöd med det man behöver mest, finska eller svenska.
Mer om ämnet i senaste avsnittet av 15 minuter från Uutiset.