Det går bättre än förväntat för eleverna på Kronan i Trollhättan. Enligt Skolverkets analysverktyg SALSA presterar skolans elever näst bäst i landet.
– Det handlar om att vi försöker hitta vägar för våra elever att visa sina förmågor, oavsett om de bott i Sverige i ett år eller hela sina liv, säger Kronans rektor Djeno Mahic.
I mätningen ser Skolverket till slutbetyget i årskurs nio, men tar också hänsyn till bakgrundsfaktorer som föräldrars utbildningsnivå, andelen nyanlända elever och fördelningen pojkar/flickor i skolorna. Därefter har en prognos ställts över hur bra det förväntas gå för skolan.
Kronan i Trollhättan får bäst meritvärde av samtliga kommunala skolor i hela landet, och nästan dubbelt så högt värde som näst bästa skola i Västra Götaland.
Kollegialt samtal
Kronans rektor Djeno Mahic säger att arbetet har pågått i fem, sex år. De positiva resultaten har kommit successivt, medan andra insatser som att inkludera de nyanlända eleverna direkt i undervisningen, gav goda resultat omgående.
Den största anledningen till den positiva utvecklingen tror Djeno Mahic beror på det kollegiala samtalet som utvecklats på Kronan, något som lärarna håller med om.
– Det är när vi lägger ihop våra styrkor som vi arbetar bäst. Något jag ser tydligt hos mig, kanske inte syns i andra ämnen. Det handlar om att kartlägga elevens kunskap, och det gör vi bäst tillsammans, säger Pernilla Hell som är svenska och SO-lärare.
Behörighet
Trots landets näst högsta SALSA-värde hade endast 29% av Kronans elever gymnasiebehörighet. En siffra man ständigt jobbar med att förbättra.
– Behörigheten blir lidande på grund av att eleverna inte klarar av det svenska språket, som är ett behörighetskrav. Det svenska språket bedöms på svenska. NO-ämnen, till exempel, behöver inte bedömas i det svenska språket. Där handlar det om att eleverna ska kunna visa sina förmågor på sitt modersmål med hjälp av studiehandledning och med svenska begrepp. Därför får många godkänt i flera ämnen, men får svårt med gymnasiebehörigheten, säger Djeno Mahic.