Nyligen såldes barockmålaren Artemisia Gentileschis verk Lucretia för 50 miljoner kronor. Försäljningen fick uppmärksamhet i konstvärlden, men jämfört med framstående manliga kollegor var det inget stort belopp.
– För fem år sedan kanske den hade gått för fem miljoner. Man börjar gräva fram kvinnor som på sin tid var rätt stora och nu får någon sorts revansch. Men 50 miljoner är ganska lite jämfört med en samtida man. Caravaggio, där får man lägga till en miljard om man ska ha ett högklassiskt verk från samma tid, säger Claes Moser.
Han ser även att det numera finns en ökad press på museum och gallerior att ha konst från både män och kvinnor, och det trissar upp priserna på de kvinnliga konstnärerna. Auktionshuset Southebys undersökte hur mycket objekten som såldes mer än en gång de senaste sex åren gick upp i värdet, och fann att ökningen på kvinnors konst var 73 procent (8 procent för männen).
Finns det någon kvalitetsmässig skillnad mellan dåtidens bästa män och kvinnor som kan förklara skillnaderna i försäljningsbelopp?
– Nej, de bästa är lika bra, säger han.