Sjöfarten står för stora utsläpp av växthusgaser. Samtidigt kan den också dra nytta av vi redan släppt ut så pass mycket växthusgaser att isarna smälter. Nya genvägar öppnar sig och det innebär minskade kostnader för handeln mellan Europa och Kina.
Men det innebär också nya ekonomiska, strategiska och miljömässiga utmaningar för regeringar i regionen, visar en ny amerikansk studie.
Första studien i sitt slag
När den arktiska havsisens utsträckning slår nya bottenrekord, och klimatprognoser visar på ytterligare minskningar av isen i framtiden, så smids det planer på nya möjliga rutter mellan Atlanten och Stilla havet. I den här studien ville forskarna ta reda på hur förändringarna i havsisen faktiskt kommer att påverka fartygstrafiken.
Den dramatiska minskningen av tjockleken och storleken på havsisen under sensommaren som vi sett under de senaste sju åren har redan gjort det möjligt för vissa isförstärkta fartyg att resa över norra Ryssland via ”norra sjövägen”. Förra året gick totalt 46 fartyg över en ”transarktisk passage”. De flesta eskorterades till stora kostnader av ryska isbrytare.
Genvägen öppen år 2050
Men Enligt Laurence C. Smith och Scott R. Stephenson vid University of California kommer helt vanliga fartyg kunna ta den ”norra sjövägen”, och fartyg med förstärkningar mot isen ska kunna ta en ännu kortare väg mellan Stilla havet och Atlanten – tvärs över självaste Nordpolen – närmare än så blir det inte. Och det redan om knappa 40 år.
Forskarna tittade på två klasser av fartyg och stoppade sedan in dem i simuleringar enligt sju olika klimatmodeller. På så sätt kunde man se om fartygen skulle kunna ånga genom havsisen i de olika modellerna. I varje fall hade sjövägarna öppnats avsevärt efter 2049.
”Nu är det bråttom”
Även om det finns många andra faktorer – som inte har med klimatförändringarna att göra – att räkna med här så visar studien på viktiga konsekvenser att ta ställning till. Enligt forskarna är det nu brådskande för den Internationella sjöfartsorganisationen, IMO att säkerställa tillräckligt miljöskydd, tillräckliga säkerhetsnormer för fartyg och tillräcklig kapacitet för räddningsinsatser, som den här utvecklingen kommer att kräva.
Den norra sjövägen har visat sig spara ett medelstort fartyg 18 dagar och 580 ton bränsle på en enda resa mellan norra Norge och Kina. Det kan innebära att varje resa blir ungefär en och en halv till två och en halv miljon kronor billigare för redarna. Och en direktpassage över polen kan spara upp till 40 procent mer i bränsle och tid.