Den nya tekniska lösningen bygger på samma grund som idag används för att spåra åskstormar genom radar. I fallet med aska är det två digitala kameror med infrarött ljus som sätts på planets stjärtfena. Kameran detekterar ljusvågor på olika våglängder. Askpartiklar sänder signaler på våglängder som skiljer sig från vanliga moln och därigenom kan en sådan här apparat skilja ut askmoln från vanliga moln.
Undvika askmoln
– Med den här tekniken skulle plan kunna flyga i mycket större utsträckning än idag trots askmoln, säger Fred Prata, forskare vid det norska institutet för luftstudier. Jag menar att varningarna från myndigheterna för aska i luften ofta är mycket överdrivna och luftrum stängs antagligen av i onödan.
Redan för 20 år sedan började Fred Prata arbeta med den här idén som nu kommit så långt att man börjat genomföra tester. Nu i sommar hoppas forskarna kunna montera några testutrustningar på Airbus flygplan för att pröva systemet på riktigt, och flygbolaget Easyjet har redan sagt att det vill köpa tekniken när den är färdigutvecklad.
Avläsa koncentration och höjd
Med den nya tekniken skulle flygplan alltså kunna känna av askmoln långt innan de kommer in i askan. Det kommer inte heller då att bli möjligt att säga exakt hur långt borta askmolnet är, men däremot på vilken höjd det ligger och de två infraröda kamerorna kan enligt Fred Prata också till viss del ge information om hur höga koncentrationer av aska det finns om ett askmoln upptäcks.
Bodil Appelquist
SVT Vetenskap