Tvåtaktare förorenar mest

Publicerad

Mopeder och skotrar med tvåtaktsmotorer ger upphov till mycket värre luftföroreningar än vanliga bilar. I många delar av världen är tvåtaktarna den värsta miljöfaran, enligt en ny studie.

Studien, som publiceras i Nature Communications, bygger på analyser av utsläppen från både nyproducerade och begagnade europeisktillverkade skotrar med tvåtaktsmotorer.

Resultaten är, enligt forskarna, entydiga. Utsläppen av organiska partiklar och flyktiga organiska ämnen, som aromatiska kolväten, är mycket omfattande. Vad gäller kolväten är de över 100 gånger högre än utsläppen från andra fordon.

Superförorenare

Forskarna, som är verksamma i Tyskland, Italien, Frankrike, Schweiz och Storbritannien, skriver att tvåtaktarna bör kategoriseras som ”superförorenare”.

Orsaken är till de höga utsläppen är i hög grad den ofullständiga förbränningen i tvåtaktsmotorerna.

– Tvåtaktsmotorer är värre än andra motorer, men lagstiftningen vad gäller utsläppen har sackat efter. Man har inte riktigt brytt sig, kanske för att man har antagit att de inte har någon större betydelse, säger Mattias Hallquist, professor i kemi vid Göteborgs universitet.

Enligt studien ger tvåtaktarna också upphov till omfattande föroreningar av sekundära organiska partiklar (SOA).

– De ligger bakom diset man ser i många asiatiska storstäder. De är väldigt små och är svåra att reglera eftersom de bildas i efterhand. Men de är toxiska och ger upphov till hjärt- och lungproblem, säger Hallquist.

Förbjudna

Skotrarna och mopederna står med andra ord för en oproportionerligt stor andel av föroreningarna, och kan i vissa städer i Asien, exempelvis Bangkok, svara för 60 till 90 procent av alla organiska partiklar i luften. Detta har uppmärksammats i Kina där man helt sonika har förbjudit tvåtaktare i många städer.

– Problemet är inte lika stort i Sverige. Vi har inte lika många skotrar i trafiken som i Sydeuropa och Asien, men det skulle behövas en studie här också, säger Hallquist.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.