Undersökningsföretaget Kantar Sifo har tillsammans med MSB undersökt vilka förändringar svenskar gjort för att minska risken för att bli smittad av covid-19 eller att smitta någon annan. I undersökningen som drog igång den 21 mars har man slumpmässigt valt ut personer mellan 18-79 år från Kantar Sifos onlinepanel, där ambitionen är att, under fem veckor, genomföra 100 intervjuer per vecka.
I undersökningen har man tittat på tankar kring oro, sannolikheten att bli sjuk och beteende.
”Nästan alla av oss har förändrat något”
Slutsatserna av senaste mätningen, som gjordes mellan 2-6 april, kom med positiva besked, det är nämligen hela 98 procent av allmänheten som har ändrat sitt beteende på något sätt.
– Nästan alla av oss har förändrat något i våra beteende för att minska smittspridningen i samhället, säger Maria Bergstrand, chef för operativ ledning på MSB, på presskonferensen och fortsätter.
– På de flesta delarna är kvinnor överrepresenterade. Kvinnor har varit mer benägna att ta till sig de här råden och rekommendationerna om att ändra sitt beteende.
Fler handlar mat på internet
De beteenden som har ändrats mest sedan förra mätningen är att allmänheten har blivit bättre på att tvätta händerna ofta, använda handsprit, undvika närkontakt, inte bjuda hem gäster, minska resandet, och handla mindre i butiker men desto mer på internet.
– Det är viktigt att få en bekräftelse på att informationen når fram till de allra flesta. Vi är fullt medvetna om att vi måste fortsätta arbeta med informationssatsningar som når ut till alla. Vi behöver på olika sätt ändra våra beteenden för att sprida ut smittspridningskurvan och inte överbelasta vården. Så vi är inte framme ännu men vi har kommit en bit på vägen med det här.
Vill du läsa hela undersökningen finns den här.