Han är senioranalytiker vid Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier på Försvarshögskolan och förvånas inte av upptäckten i den amerikanska studien.
– Att man väljer frågor som har goda förutsättningar att polarisera är standardförfarandet för den här typen av påverkansarbete, säger han.
”Finns frustration från början”
Att nättrollande som detta över huvud taget sker visar att man från myndighetshåll behöver ha koll på och följa alla frågor som är polariserande och omstridda, säger han.
– Där finns det en mottaglighet eftersom det finns så mycket känslor och frustration redan från början.
I studien, som har publicerats i American Journal of Public Health, har forskarna samlat ihop och analyserat närmare 1,9 miljoner Twitterinlägg från juli 2014 till september 2017.
Undergräva folkhälsan
Forskarna skriver att det på sikt kan undergräva folkhälsan, genom att allmänheten i en polariserad debatt kan bli mer skeptiska mot vaccin. Men att det skulle vara huvudsyftet med nättrollandet tror inte Björn Palmertz på.
– Men det visar att man behöver ha koll på alla frågor som kan vara polariserande. Det är farligt att stirra sig blind bara på en företeelse, som ett val. Visst, besluten som tas då får effekter och enskilda händelser kan vara lättare att förstå och lyfta fram men en skicklig påverkansaktör arbetar generellt mycket långsiktigt.
Vid Folkhälsomyndigheten följer man dagligen samtalet om vaccination i sociala medier för att se hur opinionen i landet ser ut. De har inte noterat något misstänkt beteende kopplat till vaccination, säger presschefen Christer Janson.
TBC aktualiserades
Enda gången som han upplevt att Folkhälsomyndigheten hamnat i skottgluggen för den typen av påverkansarbete var i samband med den så kallade flyktingkrisen 2015. Då spred sig uppgifter om att tuberkulos spred sig på olika platser i Sverige på grund av nyanlända som bar på sjukdomen – något som inte var sant.
– Då var det ett enormt tryck kring en fråga som det annars inte är så stort tryck kring. Det spreds i debattartiklar, insändare och i sociala medier. Och politiker spred osanningar som också fick fäste i etablerade medier.
– Då är det viktigt att vi som myndighet tidigt är ute och berättar vad som är sant.