Foto: Scanpix

Vägrar sälja kläder i stora storlekar

Uppdaterad
Publicerad

Det amerikanska klädesmärket Abercrombie & Fitch har hamnat i rejält blåsväder. En video som sprids på Youtube har skapat upprorsstämningar mot företaget för att deras populära kläder inte tillverkas till kvinnor i storlekarna XL och XXL, och för en intervju som företagets vd Mike Jeffries gjorde för några år sedan.

I videon uppmanas konsumenter att skänka sina kläder av det kritiserade märket till hemlösa, som ett gräsrotsförsök att omforma klädfirmans exkluderande image.

”Många människor passar inte in”

– Vi riktar in oss på de coola barnen. Många människor passar inte in (i våra kläder) och de kan inte passa in. Är vi exkluderande? Absolut,  säger Mike Jeffries i intervjun.

Citaten publicerades också i en artikel i Business Insider och experter i branchen reagerar. Konsumentexperten och författaren Robin Lewis har noterat att företagets fyra butiker i Kanada bara säljer damkläder upp till storleken L, medan herrstorlekar finns i både XL och XXL.

Uppmanar till bojkott

– Att vara överviktig är inte coolt och sexigt, det är deras inställning, kommenterar han Abercrombie & Fitchs urval.

Citaten har bland annat fått den tidigare tv-stjärnan Kirstie Alley att uppmana till bojkott av märket.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.