Det amerikanska klädesmärket Abercrombie & Fitch har hamnat i rejält blåsväder. En video som sprids på Youtube har skapat upprorsstämningar mot företaget för att deras populära kläder inte tillverkas till kvinnor i storlekarna XL och XXL, och för en intervju som företagets vd Mike Jeffries gjorde för några år sedan.
I videon uppmanas konsumenter att skänka sina kläder av det kritiserade märket till hemlösa, som ett gräsrotsförsök att omforma klädfirmans exkluderande image.
”Många människor passar inte in”
– Vi riktar in oss på de coola barnen. Många människor passar inte in (i våra kläder) och de kan inte passa in. Är vi exkluderande? Absolut, säger Mike Jeffries i intervjun.
Citaten publicerades också i en artikel i Business Insider och experter i branchen reagerar. Konsumentexperten och författaren Robin Lewis har noterat att företagets fyra butiker i Kanada bara säljer damkläder upp till storleken L, medan herrstorlekar finns i både XL och XXL.
Uppmanar till bojkott
– Att vara överviktig är inte coolt och sexigt, det är deras inställning, kommenterar han Abercrombie & Fitchs urval.
Citaten har bland annat fått den tidigare tv-stjärnan Kirstie Alley att uppmana till bojkott av märket.