Gustav Kasselstrand är ordförande för det nya partiet Alternativ för Sverige.
Gustav Kasselstrand är ordförande för det nya partiet Alternativ för Sverige. Foto: Erik Simander/TT

Forskaren om Alternativ för Sveriges undersökning: ”Som man frågar får man svar”

Nystartade partiet Alternativ för Sverige lanserades för två veckor sedan. Genomslaget på sociala medier bestod bland annat av en egen opinionsundersökning som spreds framförallt i egna och likasinnades kanaler. Johan Martinsson, docent på vid Göteborgs universitet och föreståndare SOM-institutet, tror att undersökningens resultat förklaras av frågeformuleringen.

Frågan som ställdes i undersökningen var ”Kan du tänka dig att rösta på nya invandringskritiska partiet Alternativ för Sverige i riksdagsvalet?”. Enligt undersökningsföretaget Sentio svarade 13 procent ”ja”.  

– Jag tror inte att 13 procent ens har hört talas om Alternativ för Sverige, men siffran behöver inte vara orimlig för det, säger Johan Martinsson.

Stark opinion mot invandring

Resultatet kan förklaras av två formuleringar i frågeställningen: Dels att den inleds med ”Kan du tänka dig att...”, vilket är ett säkert sätt att driva upp siffrorna. Dels att ordet ”invandringskritiska” finns med som beskrivning.  

– Om de bara hade sagt partiets namn och utelämnat ”invandringskritiska” hade de nog fått fler som bara svarade ”Jag har ingen aning om vilka de är”. Men även om man inte har hört talas om just Alternativ för Sverige så vill man signalera sin invandringskritiska åsikt och svarar därför ja. Vi har en stark opinion mot invandring, säger Johan Martinsson.  

– Men att man 'kan tänka sig' att rösta på dem är inte alls samma sak som att man faktiskt kommer att göra det.

Opinionsundersökning leder till uppmärksamhet

Resultatet av undersökningen publicerades framförallt av onlinesajter med invandringskritisk inriktning och liknande profiler på sociala medier. Bland de delare som gett undersökningen spridning märks till exempel sajten Fria Tider, Facebooksidorna Politikfakta och This is Europa, med 70 000 respektive nästan 90 000 följare samt Ingrid Carlqvist, som grundade islamfientliga tidskriften Dispatch International.

Att använda opinionsundersökningar för att vinna framgång är ett vanligt grepp inom både politik och marknadsföring. Men vad ger det egentligen att vara omtyckt i en undersökning? Det är omdiskuterat.

– Det är inte säkert att det verkligen är så att framgång föder framgång. Men en opinionsundersökning kan leda till att man blir uppmärksammad, säger Johan Martinsson. 

Ungefär som nu, i den här nyhetsartikeln menar du? 

– Ja, precis så.

Fotnot: SVT har sökt Alternativ för Sverige som har avböjt att kommentera.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer