Transparency Referendum Initiative, TRI, granskar annonsering på Facebook under den irländska folkomröstningen om landets abortlagstiftning, eftersom de anser att det saknas reglering av politisk annonsering online.
Av de 1 299 annonser som TRI har fått in från olika privatpersoner är 14 procent antingen ospårbara eller finansierade av utländska organisationer. För två veckor sedan införde Facebook så ett förbud mot utländska annonser om omröstningen.
Sedan dess har TRI inte sett någon annons med öppet utländsk avsändare. Däremot ökade antalet ospårbara annonser med en fjärdedel.
– Det är möjligt att utländska grupper kommer runt förbudet genom att vara otydliga med sitt ursprung, men vi kan inte säga det med säkerhet utan att ha mer information från Facebook om hur deras förbud implementerats, säger Killian McLoughlin vid University College Dublin som arbetar med TRI med att analysera de inkomna annonserna.
Utländskt stöd för nej-sidan
Killian McLoughlin och TRI är positiva till Facebooks förbud men frustrerade över att regleringen inte sker från statligt håll.
– Så snart dammet har lagt sig efter den här kampanjen kommer vi, tillsammans med många andra, kräva att irländska lagstiftare stärker regelverket för politisk annonsering online, säger Killian McLoughlin.
TRI:s analys av de politiska annonserna visar tydligt att det framförallt är nej-sidan som har fått stöd från utländska organisationer. Av de antingen utländska eller ospårbara annonserna är hela 86 procent emot abort.
Enligt Orla Vigsö, professor på Göteborgs universitet, brukar det generellt sett vara de mest extrema synpunkterna som får stöd av utländska aktörer.
LÄS MER: Forskaren: ”Facebooks åtgärd stoppar inte utländsk påverkan”
– Orsaken är antingen ideologisk, alltså att det handlar om finansiärer med en högeragenda som vill främja sina ”vänner”, eller stater som önskar att destabilisera landet eller regeringen i fråga.
Det andra verkar numera vara en modell för ryska intressen, säger han.
Kritik efter amerikanska valet
Vigsö menar dessutom att val är mer intressanta än folkomröstningar för aktörer som vill destabilisera ett land, eftersom val ger möjlighet att påverka brett.
Folkomröstningar likt den på Irland handlar bara om en fråga.
– Man kan eventuellt undergräva förtroendet för några centrala aktörer, men man kan knappast påverka i andra frågor annat än indirekt.
Därför är folkomröstningar mest intressanta för ideologiska aktörer, till exempel den kristna högern som bekämpar abort överallt och med alla medel.
Facebooks stopp för utländskt finansierade annonser i anslutning till fredagens folkomröstning är en av många åtgärder från sociala medier-företagets sida. Det efter kritiken som följde på det amerikanska presidentvalet 2016.
Facebook anklagades för att möjliggöra utländsk manipulering av opinionen och därmed ha blivit en tacksam arena för att sprida desinformation.
Förutom att stoppa utländska annonser har företaget även genomfört en tillfällig förändring så att så kallade dark ads, annonser som tidigare bara varit tillgängliga för den målgrupp de riktats till, nu görs synliga på den Facebook-sida som publicerar dem.