För att stoppa utländsk inblandning i nationella val och folkomröstningar krävs tuffare reglering än att annonser med utländska avsändare stoppas. Det menar professor Orla Vigsö, som forskar om politisk kommunikation vid Göteborgs universitet.
– Det är svårt att tro att utländska aktörer, i synnerhet stater, inte kan fixa detta via inhemska organisationer och personer istället. Så omedelbart skulle jag säga att det kanske försvårar lite, men inte stoppar inblandning.
Det verkar mer vara en markering av att Facebook har sett problemet än ett försök att undvika odemokratisk intervention, säger han.
Hur ser du på det svenska valet i höst; hur borde Facebook och liknande aktörer agera – och vad ska media och politiker tänka på?
– Jag tror att det mesta av den typen av extremistisk påverkan kommer att skötas via privatpersoner, eller inhemska organisationer vars ekonomi inte är offentlig.
Men viktigare är etablerade partiers spridning av propaganda och desinformation i syfte att stärka den egna positionen, säger Orla Vigsö.
Är den oron som ofta uttrycks kring detta befogad eller är riskerna överdrivna?
– Jag tror att risken är påtaglig att något kommer att förekomma, men frågan är om det kommer att ha någon faktisk effekt på opinionsbildningen.
– Här tror jag det är mycket mer relevant att se på de extrema kommentatorerna inom de etablerade partierna, för de kan mycket väl, ovetande eller fullt medvetna, dela desinformation från källor som annars inte skulle accepteras.