Linn Sandberg är doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid universitet i Oslo och har bland annat forskat om väljarnas användning av sociala medier i valet 2014 samt politiskt kommunikation i ett nytt medielandskap.
Sandberg menar att anledningen till att inget av riksdagspartierna har någon pågående riktad marknadsföring vid tillfället för SVT:s genomgång beror på att partierna är mer försiktiga i dag jämfört med tidigare.
Tror du att den senaste tidens debatt har fått partierna att ändra sin inställning till marknadsföring i sociala medier?
– I ljuset av uppmärksamheten i media så har nog partierna delvis ändrat inställning eller åtminstone fått upp ögonen för att väljare ser detta som en känslig fråga. Där vill man nog åtminstone i nuläget vara på den säkra sidan och inte riskera ett drev för att data samlas in och används på ett icke transparent vis, säger Linn Sandberg.
– Den ökade medvetenheten och uppmärksamheten i media har säkert bidragit till en ökad försiktighet. Sedan tror jag nog att de svenska partierna präglas av ganska mycket försiktighet ändå och annonser på Facebook verkar vara i sin linda här.
Kraven bör riktas mot plattformen
– Men debatten är viktig och behövs. Jag tror också att kraven om transparens i större utsträckning bör vara riktade mot Facebook som plattform och att vi som enskilda användare är försiktiga med den information som delas om det finns en oro för hur den används i framtiden.
Hjälper View ads-funktionen till att öka transparensen?
– Diskussionerna som följde i kölvattnet av bland annat Brexit och valen i USA och Ukraina visar en yrvakenhet kring dessa frågor. View ads-funktionen är ett steg i rätt riktning och det är viktigt för väljarna och samhället i stort att se vilken information som skickas ut av de politiska partierna – och till vem.
Viktigt att bemöta felaktiga påståenden
Hur bör svenska politiker och väljare tänka och agera framöver?
– Det är viktigt att väljare har möjlighet att förhålla sig kritiska till partiernas budskap och till politisk information generellt på sociala medier.
– För partierna är det viktigt att kontrollera vad som skrivs om dem och bemöta felaktiga påståenden. Partierna behöver också vara aktiva i att moderera kommentarsfält på egna sidor för att undvika kränkningar och opassande beteenden som kan utgöra ett hinder för många att delta i politiska diskussioner på sociala medier.
”Ansvaret åligger snarare MSB och Säpo”
Socialdemokraternas pressekreterare Martin Rynoson skriver i ett mejl till SVT att partiet är ”djupt oroade” över utvecklingen de senaste åren, vad gäller ”främmande makts försök att påverka andra länders demokratiska val”.
”Vi har tyvärr ingen anledning att tro att just Sverige kommer fredas från sådana försök att undergräva demokratin”, skriver Rynoson.
”Att motverka desinformation och påverkanskampanjer är viktigt, men samtidigt ser vi inte att det i första hand är en uppgift för riksdagspartierna. Det ansvaret åligger snarare myndigheter som MSB och Säkerhetspolisen”, skriver Martin Rynoson.