När SVT Opinion tidigare i år frågade riksdagspartierna om deras valkampanjande i sociala medier visade resultatet att samtliga använder, har använt eller kommer att använda sig av en kritiserad metod för delvis dold marknadsföring, så kallade dark ads. Kristdemokraterna återkom inte med svar på SVT:s frågor.
Dark ads innebär att annonsören med hjälp av data från Facebook-användarnas konton kan kommunicera ett utvalt budskap till en specifik målgrupp. Budskapet är bara synligt för just de användarna och ingen annan kan ta del av innehåll.
I teorin skulle alltså till exempel ett politiskt parti eller en utländsk aktör med intresse av att påverka ha kunnat sprida ett budskap till en grupp och det motsatta till en annan – och haft möjlighet att komma undan med det. Som det såg ut tidigare.
Facebook vill motverka desinformation
Nu har Facebook lanserat funktionen View ads, som presenterades i april. Ambition från företagets sida sägs vara att öka transparensen genom att synliggöra annonsers hemvist och målgruppen de riktats till.
Syftet ska vara att motverka desinformation och påverkanskampanjer i samband med bland annat valrörelser.
En genomgång av View ads-funktionen på de åtta riksdagspartiernas officiella Facebook-sidor, samt partiledarnas egna sidor visar att inget av partierna just nu har några pågående på ett eller annat sätt dolda kampanjer.
Det material som via View ads fanns tillgängligt när genomgången gjordes hade med andra ord varit synligt för alla även utan den nya funktionen.
En känslig fråga hos väljare
Huruvida detta beror på en ökad försiktighet från partiernas sida, sprungen ur en ökad medvetenhet hos väljarna eller om det helt enkelt rör sig om ett sammanträffande är svårt att slå fast.
Linn Sandberg, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid universitet i Oslo, tror dock på det förstnämnda.
– I ljuset av uppmärksamheten i media så har nog partierna delvis ändrat inställning eller åtminstone fått upp ögonen för att väljare ser detta som en känslig fråga och där vill man nog åtminstone i nuläget vara på den säkra sidan och inte riskera ett drev för att data samlas in på ett icke transparent vis.
Hur som helst säger de partier som SVT har pratat med att man ser positivt på den ökade transparens som View ads anses innebära, samt att funktionen ligger i linje med viljan att bedriva en schysst valrörelse.
Utländsk påverkan annat orosmoment
Diskussionen om dold marknadsföring har utöver inhemska politiska aktörer också kretsat kring ett möjliggörande av utländsk påverkan i samband med val eller folkomröstningar.
Orla Vigsö, som forskar om politisk kommunikation vid Göteborgs universitet, tror dock inte att View ads-funktionen som modell för att stoppa utländska politiska annonsörer har någon större effekt i sammanhanget:
– Det är svårt att tro att utländska aktörer, i synnerhet stater, inte kan fixa detta via inhemska organisationer och personer istället, har han tidigare sagt till SVT.