Inför riksdagsvalet i september har så kallade dark ads blivit en anledning till oro och försiktighet i mångas ögon. Även Facebook-pixlar är återkommande i diskussionen om transparens, fakta, fake news och opinionsbildning.
Exempelvis skulle ett och samma parti, med hjälp av dark ads, i teorin kunna sprida ett budskap till en väljargrupp och det motsatta till en annan – och ha möjlighet att komma undan med det. Som det ser ut i dag.
Samtidigt finns det många som ser verktyget som något positivt; en möjlighet att nå ut, i det här fallet till de väljare som är direkt berörda av en specifik fråga.
Stefan Löfven har tidigare sagt till SVT att de tveksamma kampanjer som förekommit i samband med till exempel USA-valet och Brexit kan förekomma även i Sverige:
– Jag är orolig för att den här typen av påverkan kan komma i samband med valet. Vi kan inte utesluta det. Hur politiska partier lägger upp sina kampanjer får var och en avgöra. Men valrörelsen ska vara schysst, öppen och det ska vara en tuff debatt i sak.
”Lanseras i mitten av juni”
Samtliga riksdagspartier som SVT Opinion har pratat med uppger att de använder sig av den typ av delvis dold riktad marknadsföring som dark ads innebär. Kristdemokraterna har inte återkommit med svar på SVT:s frågor.
Facebook har dock meddelat att en ny funktion kommer att lanseras i Sverige redan i sommar. Denna ska enligt företaget synliggöra tidigare dolda annonser och syftar till att motverka desinformation och påverkanskampanjer.
– Funktionen view ads är planerad att lanseras i slutet på juni, säger Lukasz Lindell, som är kommunikationschef på Facebook Sverige, till SVT.
View ads-funktionen, som alltså ska synliggöra annonsers hemvist, har tidigare testats i Kanada, USA och på Irland, vilket exempelvis gav resultat i samband med den irländska folkomröstningen om liberalare abortlagstiftning.
Claire Wardle är forskare på Harvard University och vd för First draft-projektet. Hon ser view ads-funktionen som ett steg i rätt riktning – men poängterar att flera problem kvarstår:
– Den stora frågan är hur du ska definiera politisk annonsering. Annonsering knuten till en kandidat eller ett politiskt parti är uppenbart politisk, men sociala frågor är mer svårdefinierade. Det finns en förhoppning om att dessa förändringar kommer att gälla all form av annonsering, men det återstår att se.
Planerar arkiv och hårdare koll
En annan åtgärd som sägs vara på gång är att aktörer som hanterar sidor med ett stort antal följare måste verifieras. De som inte passerar kontrollen kommer inte längre att kunna posta. Det ska göra det svårare att administrera en sida med ett falskt konto. Användarna ska också kunna se om en sida har ändrat sitt namn.
Facebook planerar därutöver att lansera ett sökbart arkiv som ska innehålla alla politiska annonser som publicerats på plattformen.
Det är dock oklart om så väl arkivet som verifieringskravet kommer att lanseras i Sverige före riksdagsvalet.
– Jag har undersökt detta närmare men har tyvärr ingen mer information i nuläget, säger Lukasz Lindell.
Dark ads och pixlar
Men vad är då dark ads för något? Jo, annonseringsformen innebär i princip riktad marknadsföring; direktreklam.
Det vill säga möjligheten för annonsörer – i det här fallet politiska partier – att med hjälp av data från Facebook-användarnas konton rikta ett utvalt budskap till en specifik målgrupp, utan att någon utomstående kan se det.
Med en så kallad Facebook-pixel inlagd på sin hemsida kan ett politiskt parti dessutom samla in data om besökarnas beteende, både på och utanför den egna sajten, för att spetsa sin annonseringsstrategi ytterligare och bättre kunna rikta rätt budskap till rätt grupp människor.
Bland riksdagspartierna är Vänsterpartiet det enda som uppger att de inte använder pixlar överhuvudtaget.
Sverigedemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna och Centerpartiet anger när enkäten genomförs att de har en Facebook-pixel på sin sajt, men att informationen som den samlar in inte används. Centerpartiet har sedan dess valt plockat bort sin pixel.
Utländskt sponsrad annonsering stoppades
Två veckor före den irländska folkomröstningen blockerade Facebook all utländskt sponsrad annonsering, för att på så sätt minska risken för yttre påverkan. Det är dock inte aktuellt i anslutning till det svenska riksdagsvalet.
– För närvarande finns det inga planer på att genomföra några sådana blockeringar, men vi arbetar med interna analyser och för en löpande dialog med externa organisationer, som exempelvis MSB, för att se om det finns behov av att omvärdera det nuvarande ställningstagandet, säger Lukasz Lindell på Facebook Sverige.
Dialog och samarbete med Facebook är ett viktigt verktyg för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som har fått en öppen kanal för att lättare kunna komma åt trollkonton på Facebook.
– Det handlar om att vi har möjlighet att stödja andra myndigheter som själva misstänker att de utsatts för ett falskt konto i deras namn. Då har vi tack vare Facebook en möjlighet att få en prioriterad behandling, där Facebook tittar på ärendet och avgör om den anmälda sidan strider mot deras regler snabbare, säger Dominik Swiecicki, senioranalytiker på MSB.
”Ingen brist på folk som vill luras”
Swiecicki menar dock att hotbilden kring det svenska valet är svår att definiera.
– Det största hotet skulle vara att det dyker upp något som vi inte hinner reagera på tillräckligt snabbt; något nytt. Det finns ingen brist på folk som vill luras på nätet och kreativiteten är stor, säger Swiecicki.
Han menar också att ansvaret att skydda det svenska valet mot desinformation och manipulation utifrån vilar på hela samhället och att förberedda myndigheter och medvetna medborgare stärker demokratin.
Fotnot. I en tidigare version av artikeln uppgavs att Moderaterna utmärker sig genom att inte använda så kallade dark ads. Det stämmer inte.