Föreningen Arkitekturupproret uppmärksammades i början av veckan i och med nyheten att Borlänge röstats fram som Sveriges fulaste stad. Omröstningen pågick i föreningens Facebook-grupp mellan 21 mars och 21 oktober och drygt 6 500 röster registrerades. 1 007 av dessa på Borlänge.
Kan 1 000 personer avgöra vilken stad som är fulast i Sverige?
– Det finns andra undersökningar där underlaget också är “bara” 1 000 personer. Vi gjorde det här som en kul grej för våra följare på Facebook. Om SVT eller någon annan väljer att plocka upp det så är det inte vårt fel, säger Arkitekturupprorets ordförande Sigvald Freylander i en intervju med SVT Opinion.
Arkitekturupproret tar spjärn mot modernistisk arkitektur och arbetar för ”vackrare och trivsammare städer och boendemiljöer”, delvis genom att ifrågasätta ”det rådande elitistiska smakmonopolet som kört fast i dysfunktionell nymodernism och dekonstruktion”.
Över 8 000 följare
Föreningens officiella Facebook-sida, Arkitekturupproret – Låt oss bygga vackert igen, registrerades i december 2014 och följs i dagsläget av 8 354 personer.
Gruppen Arkitekturupproret – Det finns alternativ till fyrkantiga lådor, som är en av flera grupper kopplade till huvudsidan och det ställe där omröstningarna ägde rum, har strax över 32 000 medlemmar. Drygt 600 av dessa har tillkommit de senaste 30 dagarna.
Medlemmar kunde rösta
För att kunna rösta på Sveriges fulaste stad krävdes medlemskap i gruppen.
– Vilken följare som helst kunde rösta på den stad han eller hon tycker är fulast. Vi uppmanade till och med folk att gå med i gruppen, rösta och sen hoppa ur om du inte vill vara med, säger Sigvald Freylander.
Redan i fjol publicerade Arkitekturupproret, som kallar sig en folkrörelse, en omröstning för att utse Sveriges snyggaste stad. Den gången röstade 10 000 personer och vinnaren blev Sundsvall, som numer använder ”Sveriges vackraste stad” i sin slogan.
Då publicerades 95 artiklar om ”Sundsvall, Sveriges vackraste stad” under hela oktober månad. Det visar siffror som analysföretaget Retriever har tagit fram åt SVT.
Stor uppmärksamhet i media
När den negativa motsvarigheten avslutades häromdagen blev uppmärksamheten desto större, i så väl traditionella som sociala medier.
Under en period på fyra dagar, 21 oktober till 24 oktober, exponerades Arkitekturupproret och resultatet av omröstningen Sveriges fulaste stad totalt 19 240 gånger, varav 226 är artiklar i traditionella medier och 965 publiceringar i sociala dito.
Resterande andel består av interaktioner (kommentarer, likes, känsloreaktioner, delningar, retweets) med redaktionella artiklar i sociala medier.
Klart är att det rör sig om en markant ökning jämfört med fjolårets omröstning. Och enligt föreningen själva har man inte betalt för sponsrade inlägg i sociala medier eller någon annan form av marknadsföring. Omröstningen och nyheten om vinnaren har spridits för egen maskin.
Fotnot. Turerna kring utmärkelsen ”Sveriges fulaste stad” diskuterades i Opinion live, torsdag den 26 oktober. Medverkar gör bland andra arkitekten Gert Wingårdh och Arkitekturuppropets Jerker Söderlind.