Miljöfrågan klättrade i väljarundersökningar under sensommaren, till synes på grund av sommarens bränder i skog och mark. På Facebook var valfrågan den femte mest engagerande, enligt data från SVT:s Facebook-karta. Dock inte på grund av några skogsbränder.
En av få artiklar som engagerat mer än snittet i Miljö/Klimat handlar om regeringens elcykelpremie och publicerades av Svensk Näringslivs nyhetstjänst Fplus.
”Växande fuskhärva med regeringens elcykelpremie” engagerade under hela valveckan, med förhållandevis höga siffror varje dag. Detta är visserligen inte unikt, däremot ytterst anmärkningsvärt.
”Anses vara kontroversiellt”
I ett debattinlägg skriver Emma Blom, vd på Social Industries, att det inte är den med störst engagemang som vinner val, snarare de som vet hur de ska att utnyttja Facebooks annonsverktyg på bästa sätt.
”Jag tror i alla fall att vi kan konstatera att likes och shares inte avgjorde det här valet heller”, skriver hon på SVT Opinion.
Störst genomslag i miljökategorin fick artikeln ”Lövins skyhöga flygnotor”; nyheten att klimatminister Isabella Lövin (MP) väljer business class när hon flyger, trots att Miljöpartiet gick till val på att göra det dyrare för vanliga resenärer att flyga.
Väljarnas viktigaste fråga inte i topp
Sjukvård, den fråga som enligt Novus är viktigast för väljarkåren, kommer först på femte plats, sett till mängden engagemang.
Landets ekonomi, som enligt väljarna är den sjunde viktigaste valfrågan, tar däremot plats tre när det gäller samtalet på Facebook. Delvis på grund av oegentligheter kring olika politikers resor.
Väljarnas nummer tre, Skola och utbildning, återfinns först på plats sex i SVT:s siffror.
Invandringsfrågan dominerade
Invandring-/integrationsfrågor samt Lag och ordning är de ämnen som har engagerat allra mest.
Det beror dels på att antalet länkar har varit anmärkningsvärt stort, dels på att ett antal enskilda nyheter har fått en stor mängd interaktioner.
Till exempel kan SVT:s avståndstagande från Jimmie Åkessons uttalande, att Socialdemokraterna i Sävsjö spred falska påståenden på arabiska samt en polisprotest för bättre arbetsvillkor nämnas.
Det är dessutom i kategorin Invandring/Integration som invandringskritiska alternativa medier har stort genomslag, vilket SVT tidigare rapporterat om.
Tre miljoner kommentarer på tre veckor
Det totala engagemanget på Facebook kring de tio valfrågorna under mätperioden motsvarar över tre miljoner gilla-markeringar och känsloreaktioner. Alternativt närmare 1,6 miljoner kommentarer eller delningar, beroende på hur man räknar (se faktaruta).
När kategorierna Val/Regering och Övrigt läggs därtill närmar sig motsvarande antal gilla-markeringar etcetera sex miljoner, alternativt motsvarar totalen uppemot tre miljoner kommentarer på tre veckor.