Nyhet för i år i STCC är att man ändrar på kvalsystemet. Förarna får fler poäng för prestationen i den första kvalomgången. Dessutom vänder man på de tio främsta i det första heatet.
– Det blir dramatik. Det kommer bädda för många omkörningar och tuffa tag, säger Thed Björk.
De som startar etta får 25 poäng. Nackdelen är att de får starta tia i första omgången. Regerande mästaren har klart för sig hur han ska tackla regeländringen.
”Tuffare racing”
– Full gas, hela tiden, från början. Vi sparar inte någonting. Jag tror det gäller att försöka vinna kvalet eftersom vi får poäng i kvalet.
– Det kommer bli tuffare racing, säger Jonas Kruse.
Ifjol var det endast tre förare som vann deltävlingar. Thed Björk, Rickard Göransson och Linus Ohlsson delade på vinsterna.
Fler omkörningar
– Det kommer bli jämnare. Vi kommer få fler omkörningar, och det saknade vi förra året, säger Kruse.
– Det blir kanske inte möjligt att köra om allihopa. Det kommer bli fler omkastningar.
Nya kvalsystemet öppnar även för mer oförutsägbara tävlingar.
– Det är lätt att det händer något, att man krokar ihop, och kanske tappar ett heat, säger SVT Sports motorexpert.