Förhoppningen var att bilen skulle hålla en hel racinghelg inför söndagens lopp i Kuala Lumpur.
Men riktigt så blev det inte.
Visserligen körde Marcus Ericsson flest varv av samtliga under fredagens första träningsåk i Malaysia, men han var nästan fem sekunder efter Lewis Hamilton i Mercedes.
I andra åket var 23-åringen sedan långsammast av alla i den 44 gradiga hettan.
Anledningen: fortsatta problem med bilen.
Ett scenario som Ericsson blev bekant med redan under formel 1-debuten i australiska Melbourne, och säger nu att all bilproblematik skapar en viss frustration.
– Klart att det är så. Samtidigt gäller det också att kunna hantera den biten. Man måste behålla fokus och inte bli stressad av allt som händer, säger han.
Motorproblem
Svenskens Caterham-bil drabbades av motorproblem i båda träningsåken. Teamet hade under slutet av första träningen stora problem med att bilen kändes understyrd.
Ericsson säger dock att han känner sig lugn och räknar med att alla bilfel kommer att justeras.
En annan sak som bidrar till svenskens goda sinnesstämning är att han, till skillnad mot tävlingen i Melbourne, redan har kört två tävlingslopp på banan i Kuala Lumpur.
– Det är en bana som jag kan väl. Den har det mesta. Snabba kurvor, långsamma kurvor och snabba kombinationer. Men den största utmaningen när man kommer till Malaysia är att prestera i värmen, att klara av de fysiska påfrestningarna som värmen resulterar i, säger han och tillägger snabbt.
– Sedan finns det också alltid risk för regn, och när det regnar här är det inget småduggande utan det är monsunregn. Blir det så blir det ännu svårare att köra bilen.
Extrema kopplingar
Till detta ska också adderas att sportens nya regler har gjort bilarna ännu mer komplexa än tidigare säsonger.
– Reglementet som infördes i år har blivit en stor omställning och utmaning för alla team. Det är många stall som har haft problem, säger Ericsson.
Hur skulle en ”vanlig” bilförare klara av en F1-bil?
– Tror inte någon ens skulle komma ut från depån. Vi har extrema kopplingar på bilarna och bara att komma iväg från stillastående är väldigt svårt, säger han.
– Sedan åker vi inte bara runt, gasar och bromsar utan det är ständigt mycket att göra med olika systeminställningar på ratten som man måste ändra under tiden som man kör.