Förvirringen verkar stor. Enligt uppgift är det få på plats i Australien som vet något om vad som händer eller vad det innebär. Förre reservföraren Giedo van der Garde stämde Sauber och fick rätt i domstol. Nu kan tävlingarna i Australien påverka Ericssons karriär.
– Tre förare och två bilar är en dålig ekvation. Är det inte löst innan helgen och de inblandade förarnas avtal är likvärdiga, då kan nog både pengar och resultat i helgen avgöra. Hur mycket intäkter genererar de i PR-värde, vad är bäst för teamet rent ekonomiskt och vad de tror om värdet på förarna. Det är upp till Sauber att bryta ett avtal. Frågan är bara vilket. Det kan sätta extra press på Marcus, säger Robert Dahlgren, SVT Sports nye F1-expert.
Klart är i alla fall att uppladdningen inte direkt har varit optimal för F1-svensken som precis hade lämnat förra årets strul med Caterham bakom sig. Men nu kanske nystarten inte blir lika glimrande som han har trott.
– Det är en jättesvår situation. Han kommer från tester som har gått väldigt bra och åkte dit med ett stort självförtroende. Han har ju vetat om att risken har funnits eftersom det här har legat i kölvattnet ett tag. Men i det här läget så är det inget som Marcus kan påverka, säger Dahlgren.
Giedo van der Garde saknar en så kallad superlicens, vilket krävs för att få köra F1-bilar. Men det problemet tror Ericssons rådgivare Eje Elgh att nederländaren kan runda om det kommer dit. Sauber måste komma med ett beslut några timmar innan den första träningen ska genomföras klockan 02.30, natten mot fredag. Annars kan domstolen begära utmätning av Saubers tillgångar i Australien – det vill säga formel 1-bilarna och övrig utrustning. Domaren har redan begärt in en lista på Saubers tillgångar. Som en sista utväg kan van der Garde stämma Saubers stallchef Monisha Kaltenborn.
Här är bakgrunden:
2014:
20 januari: Giedo van der Garde får kontrakt som reservförare i Sauber. Året innan hade han kört för Caterham.
28 juni: van der Garde skriver på ett optionskontrakt som gör honom till Sauber-förare 2015.
24 november: Efter att Sauber skrivit kontrakt med Marcus Ericsson och Felipe Nasr startar van der Garde en skiljedomsprocess mot Sauber i en schweizisk domstol.
2015:
2 mars: Den schweiziska domstolen ger van der Garde rätt, han ska köra en av Saubers F1-bilar säsongen 2015.
9 mars: van der Garde går till australisk domstol för att få köra för Sauber i F1-premiären i Australien.
11 mars: Domstolen dömer i nederländarens favör – han ska få köra i F1-loppet på söndag. Sauber överklagar.
12 mars: Saubers överklagan avslås. van der Garde inleder ny rättsprocess för att få Sauber att inte förhala beslutet. Om de inte ser till att van der Garde kör Australiens GP kan det bli utmätning av F1-bilarna, och i förlängningen en stämning av Saubers stallchef Monisha Kaltenborn. Domstolen menar också att beslutet gäller hela säsongen och att van der Garde kan hänvisa till det australiska domstolsbeslutet i andra länder.