Når man gruppspel i Champions League på herrsidan kan man vänta ett miljonregn på över 200 miljoner kronor. På damsidan är det desto mer blygsamt – drygt 5,7 miljoner.
Vilket betyder att gruppspelet inte nödvändigtvis är en plusaffär för de svenska klubbarna, rent intäktsmässigt.
– Om det inte går ihop så kan man räkna rena pengar, men ska man värdera varumärkesexponering så blir det en annan typ av värdering. Men nu är det inte marknadsmässigt, all respekt för att vi aldrig kommer att komma upp på nivåer som motsvarar herrarna, den typen av intäktsströmmar finns inte. Men den ska åtminstone vara marknadsmässig, säger BK Häckens klubbchef Marcus Jodin och fortsätter:
– Damfotbollens varumärke är på en frammarsch har varit på en otrolig resa och intäkterna har inte åkt med än så länge. Men vi vet att Uefa har goda intentioner på att det ska växa successivt.
Är det frustrerande att det inte går snabbare?
– Om man ser det så är det fel ingångsvärde. Vi vill vara med och spela med de bästa i Europa. Vi vill se det som att högst troligt kommer pengarna att växa och det kommer att gå snabbt. Då vill vi redan vara etablerade i den här positionen.