Häcken har tränat med Hammarbyramsor i högtalarna inför cupfinalen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Häcken har tränat med Hammarbyramsor i högtalarna inför cupfinalen. Foto: Bildbyrån

Häckens drag för att klara publiktrycket – Hammarbyramsor i högtalarna

Uppdaterad
Publicerad

Över 17 000 biljetter har sålts inför damernas cupfinal.

Hammarby har hemmaplan, men Häcken har tagit till ett extra knep för att klara publiktrycket.

– Vi tog inspiration från England, säger tränare Robert Vilahamn.

Tidigare publikrekordet i damernas cupfinal är blygsamma 5 602 personer daterat 2015 (Linköping besegrade Rosengård med 2–0). Det kommer krossas rejält när Hammarby tar emot Häcken på Tele2 Arena med avspark klockan 15.

På måndagskvällen var över 17 000 biljetter sålda. En absolut majoritet av publiken kommer hålla på hemmalaget.

– Fansen är vår tolfte spelare, de är så otroligt viktiga för oss. Och kanske kan de ge den här extra energi och den här extra kraften, framför allt i slutet av matchen när vi verkligen behöver det, säger Hammarbys Matilda Vinberg.

Häcken vann prestigemötet senast

Cupfinalen är första för ”Bajen” på 28 år. Men trots hemmaplansfördelen är det en tuff utmaning som väntar.

Häcken toppar damallsvenskan och kommer till konsgräset på Tele2 med tre raka segrar i ryggen. I prestigemötet lagen emellan för en månad sedan vann Häcken hemma med 1-0.

Draget: Ramsor i högtalarna

Dessutom har laget från Hisingen förberett sig väl. På sista träningen inför avresan till Stockholm spelades Hammarbyramsor ur högtalarna, något Göteborgs-Posten var först med att rapportera om, allt för att klara pressen från Hammarbyklacken.

– Vi har tagit inspiration från England där några lag har testat det konceptet. Alla grejer som förbereder spelarna är väl bra tänker jag, säger tränare Robert Vilahamn.

Cupfinalen sänds i SVT1/Play med start klockan 14.40. 

Hör fler röster inför finalen i spelaren ovan!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.