Frankrikes Valerie Gauvin och Sveriges Madelen Janogy och Magdalena Eriksson. Foto: BILDBYRÅN

Medias bevakning av VM för damer har fördubblats

Uppdaterad
Publicerad

Medias bevakning av fotbolls-VM för damer har exploderat. Bara sedan senaste mästerskapet i Kanada 2015 har antalet journalister på plats fördubblats.

– Det bevisar att folket vill se fotboll spelas av kvinnor och att fotboll inte bara är för män, säger Syanie Dalmat, journalist på franska tidningen på L'Équipe.

Det är inte bara tv-tittandet som har slagit rekord. Även antalet journalister som bevakar mästerskapet på plats har ökat lavinartat de senaste fyra åren. 2015 var, enligt Fifa, 660 journalister ackrediterade till mästerskapet i Kanada och hittills har 1 300 hämtat ut sin ackreditering i Frankrike.

– Om vi ska gå tillbaka till när jag spelade så hade vi kanske ett par reportrar som bevakade oss. Här i Nice är det enormt mycket folk, vi får knappt plats i pressrummet, folk sitter på golvet, säger Malin Swedberg, före detta fotbollsspelare och kommentator på TV4.

”Bevisar att fotboll inte bara är för män”

Hos den franska tidningen L'Équipe, som är en av Frankrikes mest lästa dagstidningar, har bevakningen skjutit i höjden.

I Kanada 2015 hade de två reportrar på plats – i dag består teamet av 21 personer.

– Frankrikes första match i mästerskapet förändrade mycket. Den sågs av 10 miljoner människor, vilket är rekord för en damfotbollsmatch. Det bevisar att folket vill se fotboll spelas av kvinnor och att fotboll inte bara är för män, säger Syanie Dalmat, journalist på L'Équipe.

Se höjdpunkterna från premiären här:

Här har intresset för fotbolls-VM damer ökat

  • Rekordmånga länder har ansökt om att få arrangera fotbolls-VM 2023 (nio stycken)
  • Antalet journalister på plats har fördubblats (från 660 till 1300*)
  • Franska tidningen L'Équipe har gått från två till 21 journalister på plats sedan 2015
  • Franska laget har mer än fördubblat sitt tv-rekord: 4,1 miljoner såg VM-kvarten 2015 och 10 miljoner har sett båda gruppspelsmatcherna 2019
  • Fifa har för första gången på ett fotbolls-VM för damer en reporter som följer varje lag bakom kulisserna
  • I USA har sportsajten Bleacher Report sålt 10% mer och dyrare reklam under damernas VM än vad man gjorde under herr-VM i Ryssland förra året

*Siffran kan komma att öka under mästerskapets gång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.