Vart Zlatan Ibrahimovic ska ta vägen nu när han lämnar LA Galaxy spekuleras det hej vilt om. Förmodligen kommer det spela in vad som är bäst för varumärket Zlatan.
– Hans karriär har varit välregisserad med många nya kapitel där han skrivit nya delar av framgångssagan. Men varumärket ska leva bortom avslutet. Jag tror att han blir en affärsman ännu mer efter fotbollskarriären, det blir hans nya arena att tävla på, säger Niklas Turner Olovzon.
Så vad vore bäst för varumärket?
– Man kan se det som att Zlatan skulle kunna sätta ner sin flagga, sitt varumärke, i andra länder men han närmar sig sitt slutdatum. Jag tror inte han bygger nya supportergrupper och USA-äventyret var ett sätt att blidka reklam- och supportermarknaden.
– Jag tycker att Zlatan ska tillbaka till Europa.
Varför?
”Italien skulle vara perfekt”
– Även om vi är stolta över Zlatan ute i världen så finns de supportergrupperingar han har byggt upp en lojalitet för i Sverige, Frankrike, Italien och delvis även lite i England. Någon gång kommer han inte kunna fortsätta att vara ett världsfenomen.
– Jag tycker att sista resan var i USA, där han gav den ligan och sig själv PR. Det är dags att göra en mix av hans identitet, varumärke och Zlatan som fotbollsspelare.
Niklas Turner Olovzon lyfter också fram att han tror att Zlatan som person passade bäst in i Italien.
– Skulle man göra en riktigt snygg saga skulle han göra en avslutning i MFF, men det tror jag inte han kommer att göra. Om ett par år tror jag inte Zlatan kan gå in och bara leka i allsvenskan. Italien skulle vara perfekt för han har blivit större efter att han var där, hans varumärke peakade någonstans i PSG, sen bibehölls det kanske i Manchester United.
– Han har byggt vidare på sitt varumärke efter Milan-tiden, därför tror jag att han skulle återvända som ett stort namn för Serie A och vara ett starkt varumärke. Rent imagemässigt tror jag att en återkomst dit vore perfekt.